.
Κάτω από τη στολή υπάρχει ένα κορμί, αλλά δεν μπορώ επίσης όποτε ακούω για ΜΑΤ να μην σκέφτομαι συνειρμικά τις εικόνες με τους πέντε ή έξι ρόμποκοπ που κλωτσούσαν και έβριζαν αναίτια μια κοπέλα ή κτυπούσαν και καθόντουσαν πάνω σε πεσμένα στο δρόμο παιδιά που είχαν ήδη συλληφθεί (;) ή εκείνον τον φωτογράφο που είδα ο ίδιος ένα βράδυ πριν από πολύ καιρό να τον σέρνουν σε μια κλούβα ενώ οι δικοί του προσπαθούσαν να τον γλιτώσουν, επειδή έκανε το έγκλημα να τους τραβήξει φωτογραφία. Σημειωτέον ότι στην τελευταία περίπτωση δεν είχαν προηγηθεί ταραχές για να είναι «εκτός εαυτού» τα όργανα, επρόκειτο για τη συγκέντρωση των μπλόγκερ για την καταστροφή της Πάρνηθας.
Η βία εξαπλώνεται πλέον σαν ιός, μπορεί κάποιος να την κολλήσει από παντού, από την τηλεόραση, από το δρόμο, από το σουπερμάρκετ (εχθές ήμουν μάρτυρας μιας παραλίγο συμπλοκής στο σουπερμάρκετ). Παραδιδόμαστε στην τρέλα. Λυπήθηκα από το σοβαρό τραυματισμό ενός νέου ανθρώπου που συνέβη να φορά στολή, ωστόσο, έγινε και αυτό το περιστατικό αφορμή για παράλογους συμψηφισμούς και συγκρίσεις σε μια λογική χουλιγκάνων ποδοσφαιρικών ομάδων, από όλες τις πλευρές. Είναι βασικός λογικός κανόνας ότι δύο άδικες πράξεις δεν συνιστούν μια δίκαιη πράξη, ότι δύο σφάλματα δεν συνιστούν ένα σωστό, το ένα έγκλημα δεν αναιρεί το άλλο. Κάποιοι επικαλέστηκαν το γεγονός ακόμη και για να ισχυριστούν ότι ευθύνη έχουν ως και αυτοί που ασκούν κριτική στην αστυνομία. Με άλλα λόγια, οι ανεγκέφαλοι και οι ακραίοι γίνονται επιχείρημα για να ασκούνται πιέσεις ώστε να υιοθετούνται ή να επιβάλλονται περιορισμοί στην ελεύθερη έκφραση, στην κριτική. Το ένα άκρο δίνει έρεισμα στο άλλο και εμείς στη μέση να συμπιεζόμαστε και να συνωστιζόμαστε. Πολλοί υποθέτω θα βγήκαν στα παράθυρα (δεν παρακολουθώ πολλή τηλεόραση) για να αναρωτηθούν γιατί όσοι διαμαρτύρονταν για το φόνο του μαθητή δεν διαδηλώνουν τώρα ή δεν διαμαρτύρονται εξίσου για το φόνο του αστυνομικού. Λησμονείται βέβαια σε αυτή την περίπτωση μια θεμελιώδης διαφορά η οποία βέβαια δεν αναιρεί το τραγικό γεγονός του σοβαρού τραυματισμού του νεαρού αστυνομικού.
Ένας πολίτης ο οποίος ασκεί βία εναντίον άλλου πολίτη ή αστυνομικού οργάνου βρίσκεται αυτόματα στην παρανομία, η σύλληψή του είναι καθαρά θέμα ικανοτήτων των διωκτικών αρχών και η δικαιοσύνη τον αντιμετωπίζει ως ύποπτο - μέχρι την καταδίκη του - εγκληματικής πράξης. Σε αντιδιαστολή, ο αστυνομικός είναι όργανο μέσω του οποίου το κράτος ασκεί το μονοπώλιό του στη βία. Αν ο αστυνομικός ασκήσει καταχρηστικά βία εναντίον ενός πολίτη, τίποτε δεν είναι αυτονόητο και το θέμα της αστυνομικής βίας είναι πέραν από θέμα του ποινικού δικαίου και πολιτικό θέμα. Ο μη έλεγχος και η ατιμωρησία της κατάχρησης της αστυνομικής βίας μεταβάλλει τη δημοκρατία σε τυραννία και την καταργεί, κάτι που δεν ισχύει για άλλες εγκληματικές πράξεις. Ας μην παριστάνουν λοιπόν κάποιοι τους αφελείς. Φυσικά, η πολιτική βία εναντίον του οποιουδήποτε και η απροκάλυπτη αποδοχή ή ανοχή της από πολιτικές ομάδες εγείρει επίσης ένα πολιτικό ζήτημα και δεν πρέπει να γίνεται αποδεκτή. Ωστόσο, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, επειδή λείπει η κατοχύρωση του δικαιώματός στην άσκηση βίας, επειδή λείπει η νομιμοποίηση, υπάρχει ποιοτική διαφορά. Επίσης, το να αναζητάς τα αίτια της τρομοκρατίας, της αναταραχής, του εγκλήματος, της βίας δεν μπορεί να ερμηνεύεται από κάποιους ως στήριξή τους και όσοι απευθύνουν τέτοιες κατηγορίες δεν μπορεί παρά να θεωρούνται βλάκες ή υστερόβουλοι, σε κάθε περίπτωση είναι επικίνδυνοι. Και, βέβαια, πάντα τίθεται το ψευτοδίλημμα, ή να έχουμε ανεξέλεγκτη αστυνομία ή να είμαστε ανυπεράσπιστοι. Υποθέτω ότι το να έχουμε σωστή και επαγγελματική αστυνομία είναι εκτός συζήτησης.
Όπως και να έχει, δεν μπορώ να μη λυπάμαι βλέποντας αυτή την ολίσθηση της κοινωνίας μας στη βία και στη βλακεία. Είναι βέβαια η τραγική μοίρα της ανθρωπότητας - βλέπουμε τι γίνεται και σε άλλα σημεία του κόσμου - η ιστορία της να καθορίζεται από τον πιο χαμηλό παρονομαστή της, από τα ταπεινότερα ένστικτά της που κρύβονται πίσω από στολές και ιδεολογίες. Ο ένας αχρείος επιτρέπει στον άλλο αχρείο να υπάρχει και μαζί μας συμπαρασύρουν στους φαύλους κύκλους τους, της βίας και της καταπίεσης. Αν δεν έχουμε αντιστάσεις στην κοινωνία μας, κάποια στιγμή εμφανίζεται κάποιος στην πόρτα και μας ζητά να διαλέξουμε πλευρά, να κάνουμε το «καθήκον μας» συμμετέχοντας στο γαϊτανάκι της σφαγής, να αποδείξουμε τη νομιμοφροσύνη μας ή την πίστη μας στον αγώνα. Στολές, ανώτεροι στόχοι και ιδέες, υψηλά ιδανικά αποτελούν προκάλυμμα για τα χειρότερα εγκλήματα και χρησιμεύουν για να κρύβονται από πίσω τους οι αχρειότεροι των ανθρώπων. Ας αντισταθούμε στη βία και στην καταπίεση και στους προαγωγούς τους, όποιοι και αν είναι αυτοί.
7 σχόλια:
Ας μην ξεχνάμε πως τα δύο αδέλφια, το Κράτος και η Βία, είναι αυτά που οδήγησαν και έδεσαν τον Προμηθέα στα δεσμά του, τον ευεργέτη της ανθρωπότητας. Σίγουρα, κάτι θα ήξεραν οι αρχαίοι Έλληνες όταν δημιουργούσαν την μυθολογία τους.
Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο. Στις μέρες μας πολλοί φαίνεται να ξεχνούν πως κάτω από κάθε ρούχο, κάθε στολή, κρύβεται το γυμνό σαρκίο ενός ανθρώπου. Ενός ανθρώπου που δεν διαφέρει σε πολλά από εμάς τους ίδιους, και συνεπώς, σ’ έναν κόσμο λογικής(;), θα πρέπει να τον καταλαβαίνουμε και να τον συμπονούμε· όχι να τον μισούμε και να δικαιολογούμε την (απόπειρα;) δολοφονία του.
Καλή χρονιά, με ευχές για λιγότερες αφορμές για «λυπημένα» posts.
:-)
Περαστικέ,θα συμφωνήσω περισσότερο με αυτό
http://www.medium.gr/articles/123123366559195.shtml
Καλή χρονιά, Ναυτίλε.
Resident, τώρα τσιγκλάς πολύ άσχημα τη σκοτεινή πλευρά μου. Με το άρθρο αυτό έχω ριζικές διαφορές. Το θεωρώ κραυγαλέο παράδειγμα λαϊκισμού (ο λαϊκισμός συναντάται σε όλες τις πολιτικές κατευθύνσεις ή και σε καμία πολιτική κατεύθυνση) και αγιογράφησης, αντάξιο μιας δακρύβρεκτης ταινίας του Νίκου Ξανθόπουλου. Μιας και δεν μας ακούν άλλοι και είμαστε οι δυο μας, θα σου εξομολογηθώ κάτι. Ανεξαρτήτως της κακής τους τύχης, δεν τρέφω καμία ιδιαίτερη συμπάθεια ή εκτίμηση ούτε για τον μικρό Αλέξη ούτε για τον Διαμαντή. Αν τους συναντούσα, μάλλον θα τους αντιπαθούσα, σίγουρα θα τους απέβαλα από το περιβάλλον μου. Αντιλαμβάνομαι ότι ο μακαρίτης ήταν ο τύπος του νεαρού που θα χαρακτήριζα ενδεχομένως με τρόπο που αν αναφέρω θα συνιστούσε περιύβριση νεκρού, περίπου το ίδιο ισχύει και για τον τραυματία. Μου είναι αδύνατο να αντιληφθώ με ποιο εσωτερικό μηχανισμό ένας άνθρωπος επιλέγει να ενταχθεί στα ΜΑΤ και να ασκεί βία και να εξεφτελίζει επ' αμοιβή χωρίς να έχει μια σοβαρά διαταραγμένη προσωπικότητα, τουλάχιστον.
Δεν αντιλέγω ότι οι ματατζήδες και οι αστυνόμοι είναι απαραίτητοι όσο θα υπάρχουν ταραξίες και εγκληματίες, αλλά, κατά βάση, θεωρώ και τους μεν και τους δε τον χαμηλότερο παρονομαστή της ανθρωπότητας και εκφάνσεις της ίδιας σκοτεινής πλευράς της. Μάλιστα, δεν διστάζω να πω ότι αν κάποτε γινόμουν υπουργός εσωτερικών ίσως να μην είχα πρόβλημα να επαινώ τα όργανα της τάξης και να λέω τις γνωστές συμβατικότητες, ενώ από μέσα μου θα τους περιφρονούσα και θα κάγχαζα με τον κυνισμό μου. Πολλά μας είναι αναγκαία σε αυτή τη βρώμικη ζωή, χωρίς αυτό να τα κάνει λιγότερο απεχθή. Το γιατί δεν αντιδρά κανείς από την κοινωνία και δεν συμπαρίσταται στην αστυνομία, όπως διερωτάται ο αρθρογράφος, ας το αναζητήσουν οι ίδιοι αστυνομικοί στη συμπεριφορά τους. Η αυτοκριτική είναι ένα από τα πολλά αδύνατά τους σημεία κρίνοντας από τις δηλώσεις των εκπροσώπων τους. Δεν θεωρώ απαραιτήτως αρνητική την κοινωνική κατακραυγή εναντίον τους, καθώς αυτή δίνει μια ελπίδα για αλλαγή της συμπεριφοράς τους. Δεν είναι οι δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί που τρέφουν την απαξίωση και το μίσος εναντίον της αστυνομίας, αυτός είναι ένας από τους ελάχιστους τομείς στους οποίους η αστυνομία διαπρέπει από μόνη της. Ορίστε άλλο ένα παράδειγμα του πώς η αστυνομία αδυνατεί να πάρει το παραμικρό μάθημα και σκάβει διαρκώς τον ίδιο της το λάκκο με μεγάλο κόστους για όλους μας http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&tag=8777&pubid=2160788. Επίσης, όχι, δεν αισθάνομαι ένοχος για τις πράξεις οποιουδήποτε τρομοκράτη επειδή ασκώ το αναφαίρετο δικαίωμά μου στην ελεύθερη έκφραση και την κριτική.
Τώρα που το σκέπτομαι, ίσως να έπρεπε να είμαι περισσότερο ξεκάθαρος στην ανάρτησή μου, η προσπάθειά μου για αυτοσυγκράτηση φαίνεται στο άθλιο σκίτσο. Μάλλον κάτι αντιδρούσε μέσα μου.
Άθλιο σκίτσο? Χε! Καλλιτέχνες! :D
Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που θεωρώ πως έχουν χαμογελαστά μάτια. Τέτοια είχε και ο Άρης. Ο Άρης ήταν ένας συμμαθητής μου στο Γυμνάσιο και μετέπειτα στο Λύκειο. Όχι καμιά διάνοια αλλά πολύ καλός και ευχάριστος τύπος. Πείραζε πάντα τα κορίτσια, με πολύ γουστόζικο τρόπο χωρίς να δημιουργεί παρεξηγήσεις, και συνήθως γελούσαμε πολύ με τις πλάκες του.
Συνάντησα μετά από πολλά χρόνια τον Άρη. Δεν ξέρω πως μπορεί ένας άνθρωπος με χαμογελαστά μάτια... να πάψει να τα έχει και την θέση τους να πάρουν δυό μάτια σκοτεινά, χωρίς καμιά πιθανότητα χαμόγελου, χωρίς κανένα ίχνος του παλιού εύθυμου εαυτού. Η εξήγηση ήλθε μετά από λίγο καιρό. Όπως μου είπαν αργότερα κάποιοι φίλοι ο Άρης έγινε μπάτσος! Αστυνομικός άντε... και όπως εκμυστηρεύτηκε στον έναν απ' τους παλιούς φίλους "βλέπει πολλά". Παντού και απ' όλους. Κάπως έτσι σβήνουν τα χαμογελαστά μάτια.
Σε μια χώρα με τόσους διεφθαρμένους πολίτες είναι δυνατόν να έχουμε "ενάρετη" αστυνομία?
Γεια σου, Γαϊδάρα. Ενδιαφέρουσα η μαρτυρία σου. Έχω ακούσει και άλλες παρόμοιες.
Ορίστε και το παρακάτω link, με την τελευταία μας καταδίκη για την αστυνομία μας, φρεσκότατη, για να μην ξεχνιόμαστε: http://www.skai.gr/master_story.php?id=106550
Πιθανό λέει να προέρχεται από λαϊκή οικογένεια... γέλασα με το που το διάβασα, και τον θεωρούσα σοβαρό αρθογράφο, το πίστευε όταν το έγραφε; Ενδέχεται να μετατρέψω την απάντησή μου στο σχόλιο του Resident, που εκτιμώ, σε ανάρτηση.
Περαστικέ δεν είναι νομίζω αγιογράφηση .Εξισορρόπηση είναι της αγιογράφησης και ηρωοποιησης (δεν ξέρω αν είναι σωστή η λέξη) του Αλέξανδρου. Εφόσον λοιπόν οι μπάτσοι είναι απαραίτητοι για την δημοκρατία και την νομιμότητα τότε οι τυφλοί πολυβολισμοί που δέχτηκε ο αστυνομικός είναι μια κατακριτέα στάση και βεβαίως εγκληματική, η όποια κρύβει πίσω της μια ιδεολογία που κατά την γνώμη μου είναι ηλίθια. Μπάτσος δεν θα γινόμουν και γω αλλά κάποιος πρέπει να το κάνει.Τα αναγκαία δεν τα πυροβολούμε. Το άρθρο εξισορροπούσε τις ακραίες αντιδράσεις του προηγούμενου μήνα και προς το παρόν τουλάχιστον, διαφωνώ μαζί σου.
Η εκτίμηση βεβαίως,αμοιβαία.
Resident, φυσικά, κανένας δεν υποστηρίζει τις τρομοκρατικές ενέργειες, οι άνθρωποι αυτοί είναι εχθροί όλων. Επιμένω όμως να είμαι αντίθετος στην εξισορρόπηση ή αντιστάθμιση του ενός λάθους με άλλα λάθη, της μιας αφελούς αντιμετώπισης με μια άλλη αφελή αντιμετώπιση. Δεν πιστεύω ότι αυτά τα δύο αλληλοεξουδετερώνονται αλλά ότι τελικά μας συνθλίβουν. Θα εξακολουθήσω να λέω ότι έχουμε μια άθλια αστυνομία, όπως δείχνουν και οι απανωτές καταδίκες μας στο ΕΔΑΔ, και δεν θεωρώ ότι αυτό με καθιστά συνένοχο οποιουδήποτε τρομοκράτη, ούτε καν συμπαθούντα του ΣΥΡΙΖΑ.
Δημοσίευση σχολίου