Κυριακή, Νοεμβρίου 30, 2008

Η γενιά των δούλων - κάποιες σκέψεις

- Ε όχι και σε έχω σαν δούλο, όποτε θες μπορείς να παραιτηθείς! Τελείωνε τώρα γιατί μετά έχεις να πας και στο σουπερμάρκετ για τα ψώνια της γυναίκας μου.
.
Αυτή η ανάρτηση είναι μια παραπομπή, μια παραπομπή σε ένα συγκλονιστικό κείμενο του Ναυτίλου του Διαδικτύου, εδώ. Διαβάστε το και θα καταλάβετε γιατί ακόμη και το να ανήκεις στην περίφημη "γενιά των 700 ευρώ" σήμερα είναι "τύχη". Διαβάστε το για να καταλάβετε τον ξεπεσμό, τη βαρβαρότητα και την υποκρισία της κοινωνίας μας και των πολιτικάντηδών της. Διαβάστε το γιατί νομίζω ότι όλοι εμείς που κάπως έχουμε ψευτοβολευτεί κάπου ξεχνάμε αυτούς που ζουν μεροδούλι-μεροφάι, αυτούς που είναι στο ξεκίνημά τους, τους νέους των οποίων οι ψυχές βιάζονται, που μαθαίνουν να σκύβουν το κεφάλι, να ανέχονται τον εξευτελισμό του κάθε τυραννίσκου της διπλανής πόρτας, του δικηγόρου/γιατρού που απασχολεί ένα μαθητευόμενο ή υπάλληλο με μια αμοιβή της πείνας που δεν βγαίνει καν από την τσέπη του, αλλά πάραυτα τον θεωρεί προσωπικό του σκλάβο και ορντινάντσα για όλες τις δουλειές - ενώ ενδεχομένως τις ώρες μετά το γραφείο πουλά τζάμπα προοδευτικότητα και αριστεροσύνη στους φίλους του, στο μπαράκι. Διαβάστε το για να καταλάβετε ότι η απορία δεν είναι γιατί έχουμε τόσο πολλούς κουκουλοφόρους, αλλά τόσο λίγους.

Θα προσθέσω πάντως ότι, αντίθετα με τους αριστερών αντιλήψεων φίλους μου που βλέπουν τον κρατισμό και τη μετατροπή όλως μας σε δημοσίους υπαλλήλους ως λύση για τα σημερινά προβλήματα, εγώ βλέπω το παχύσαρκο κράτος μας ως ένα από τα βασικά προβλήματα που στραγγαλίζει την οικονομία και γεννά τέτοια φαινόμενα, σαν ένα κακοήθη όγκο που δεν επιτρέπει τη δημιουργία πλούτου και απομυζά τους αναγκαίους πόρους για την παραγωγή αληθινού πλούτου, που θρέφει τη διαφθορά, που παρέχει αυξημένα δικαιώματα και αμοιβές σε κατηγορίες εργαζομένων και κοροϊδεύει με αποφάγια και ψαροκόκαλα κάθε έναν που δεν ανήκει στο κλειστό του σύστημα. Φίλοι μου, όσες χιλιάδες άτομα και να βάλετε να βαράνε σφραγίδες ή να ζεσταίνουν καρέκλες, πλούτο δεν δημιουργείτε, φαΐ δεν παράγετε. Το να διατηρείς σε ζωή φορολογώντας τους πολίτες προβληματικές εταιρείες/οργανισμούς που καταναλώνουν περισσότερα από όσα παράγουν, δεν κάνει πλουσιότερη την κοινωνία, αλλά φτωχότερη. Απορώ πώς η όρασή σας είναι τόσο οξεία όταν διαπιστώνετε τα παράλογα και τις ανισορροπίες του τρέχοντος συστήματος και τόσο θολή άλλες φορές, όταν δεν βλέπετε το παράλογο των παραδοσιακών αριστερών θέσεων για την οικονομία. Η απάντηση σε μια συνταγή που αποτυγχάνει σήμερα δεν είναι μια συνταγή που απέτυχε εχθές.

Σημαίνει αυτό ότι είμαι ευχαριστημένος από το υπάρχον σύστημα; Κάθε άλλο. Πιστεύω όμως ότι η λύση στον ένα δογματισμό δεν είναι ο άλλος δογματισμός. Η εποχή απαιτεί επιστροφή στα βασικά, απαιτεί σκέψη ξανά πάνω στα βασικότερα θέματα της οικονομίας, με ριζοσπαστικότητα, αλλά και με πραγματισμό, με όσο το δυνατόν λιγότερες αναφορές στις παγιωμένες αντιλήψεις και σχολές του παρελθόντος, εστιάζοντας στον άνθρωπο, στη δημιουργικότητά του και στις ανάγκες του. Πρέπει να αναθεωρήσουμε αντιλήψεις σε τομείς όπως είναι ο μηχανισμός της δημιουργίας και διαχείρισης του χρήματος, το τραπεζικό σύστημα και το ρόλο του, το κράτος, την κοινωνική ασφάλιση, πώς πρέπει να δημιουργείται πλούτος και πώς πρέπει αυτός να αναδιανέμεται. Πρέπει να εστιάσουμε στην πραγματική οικονομία και στην ελαχιστοποίηση των παραθύρων για κέρδος άνευ πραγματικής παραγωγής/δημιουργίας. Η οικονομική ελευθερία όμως είναι αναγκαία για την ελευθερία και την έκφραση της δημιουργικότητας του ανθρώπου, όπως παράλληλα αναγκαίο είναι να υπάρχει για όλους ένα ελάχιστο ευκαιριών και κοινωνικής προστασίας για να πραγματώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας, ωφελώντας και τους γύρω μας. Πρέπει να εγκαταλείψουμε εμμονές όπως η "ανάπτυξη" (είτε φιλελεύθερη είτε κρατική) και να εστιάσουμε στην ποιότητα ζωής, στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτάρκεια, στη διαχείριση του οίκου μας με χρηστό τρόπο που εξασφαλίζει τη διάρκεια. Να βάλουμε δίπλα στο κέρδος την ευθύνη, την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία, αλλά και σε όλο τον πλανήτη και τα πλάσματά του, δηλαδή να βάλουμε στο θρόνο την οικολογία.
.
Υπάρχουν εποχές όπου προέχει η συντήρηση, η παράδοση, αλλά υπάρχουν άλλες εποχές που καθιστούν αναγκαία τη γένεση νέων ιδεών, τις ριζικές αλλαγές, τις ραγδαίες εξελίξεις. Όσο πιο πολύ αντιστεκόμαστε σε αυτές τις αλλαγές, όσο αναζητούμε τις λύσεις στις αποτυχημένες συνταγές του παρελθόντος, τόσο πιο πολύ θα υποφέρουμε και ο οδοστρωτήρας θα κυλάει πάνω μας. Ή θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να ανέβουμε πάνω στο κύμα ή αυτό θα μας πάρει από κάτω και θα μας πνίξει, φιλελεύθερους και κρατιστές, αριστερούς και δεξιούς, απολιθώματα σε ένα όλο πιο άγριο κόσμο που θα αδυνατούμε να καταλάβουμε μέσα από τα απαρχαιωμένα ιδεολογικά γυαλιά μας.

8 σχόλια:

Greek Rider είπε...

Περαστικός νομίζω ότι αυτό που μας κάνει τόσο καταστροφικούς με το περιβάλλον μας κάνει και τόσο καταστροφικούς μεταξύ μας αλλά και προς τους πιο αδύναμους. Η πηγή είναι η ίδια και ασφαλώς οι λύσεις δεν είναι στο παρελθόν, ούτε στην εξιδανίκευση του κράτους ή του δημοσίου. Η αυτονομία είναι από μια άποψη μια έννοια που πιστεύω θα μας φανεί χρήσιμη στο μέλλον.

Αλλαγή τρόπου ζωής, αυτονομία, μικρή επιχειρηματικότητα. Εύκολα τα λέμε αλλά δύσκολα γίνονται. Νομίζω ότι ο άνθρωπος μαθαίνει μόνο από τα λάθη του. Πρώτα χάνουν τη ζωή τους αρκετοί σε κάποια στροφή και μετά μπαίνουν οι προστατευτικές μπάρες.

Προστατευτικές μπάρες που στην παρούσα φάση δεν ξέρουμε καν ποιες είναι.

Ανώνυμος είπε...

Το κρατος εξ' ορισμου δεν ειναι επιχειρηματιας. Οσες φορες προσπαθησε, χαθηκαν ανθρωποι.
Το κρατος (οφειλει να) ειναι ο ρυθμιστης των εργασιακων σχεσεων. Παντα ο ισχυροτερος θα θελει να εκμεταλλευτει τον πιο αδυναμο. Και θα το κανει, μεχρι το κρατος να βαλει φραγμους (μινιμουμ αποδοχες, υποχρεωτικη ασφαλιση, κ.α.).
Εργασιακη νομοθεσια στην Ελλαδα υπαρχει. Και δεν ειναι καν ασχημη, μια χαρουλα ειναι. Απλα δεν τηρειται. Οπως δεν τηρειται και (σχεδον) κανενας αλλος νομος.
Εδω δεν σταματανε οταν το φαναρι ειναι κοκκινο. Οταν δεν μπορεις τα απλα και αυτονοητα, πως θα καταφερεις τα πολυπλοκα;

Υπαρχει και το 2ο βημα. Στο 2ο βημα θα πρεπει να βρουμε καλυτερους νομους - προυποθεση ειναι να τηρησουμε τους σημερινους. Σαν 2ο βημα συμφωνω μαζι σου, οτι θα πρεπει η κοινωνια μας να βαλει αλλες προτεραιοτητες. Προστασια του περιβαλλοντος, αειφορια και πολλα, πολλα αλλα.

Αλλα αισθανομαι μαλακας οταν μιλαω για φωτοβολταικα και ανανεωσιμες πηγες ενεργειας σε ανθρωπους που πετανε τα σκουπιδια τους στον δρομο. Οταν γεμιζεις τις παραλιες πλαστικες σακουλες, η ανεμογεννητρια σε μαρανε;

Για να ξαναγυρισω στις συνθηκες εργασιας: αν οι υπαρχοντες νομοι εφαρμοζονταν, θα εξαλειφαμε τουλαχιστον τις πιο δραματικες περιπτωσεις οπως του Ναυτιλου. Ισως χρειαζεται να βελτιωσουμε καποιους νομους. Αλλα πως θα ξερουμε αν (και που) χρειαζονται βελτιωση, οταν δεν τους εφαρμοζουμε;

Περαστικός είπε...

Καλημέρα σας,

Greek Rider, πράγματι, ζούμε σε εποχή σύγχυσης, η πυξίδα μοιάζει να έχει χαλάσει. Νομίζω ότι σε τέτοιες περιόδους πρέπει να γυρνάμε στα βασικά και να χτίζουμε ξανά από εκεί. Ας βάλουμε στο κέντρο τον άνθρωπο. Σκέφτομαι πολλές φορές ότι η εξαρτημένη εργασία έχει γίνει μπούμερανγκ για τον εργαζόμενο. Ποτέ δεν μετάνιωσα που έγινα ελεύθερος επαγγελματίας και αφεντικό του εαυτού μου, παρά την αυξημένη γραφειοκρατία (άλλη ελληνική νόσος αυτή) και τις αδικίες που αισθάνομαι να διαπράττονται από το κράτος σε βάρος μου. Η σύναψη εργασιακών σχέσεων σε ελεύθερη βάση δεν θα έπρεπε να απαιτεί καμία σχεδόν γραφειοκρατία και θα έπρεπε να είναι επιλογή ανοιχτή σε όλους χωρίς σχεδόν καμία διατύπωση (πέραν πολύ λίγων ευαίσθητων επαγγελμάτων όπως του ιατρού). Πολύ καλύτερο από τις "μαύρες" και "γκρι" εργασιακές σχέσεις του σήμερα.

Με αυτό τον τρόπο, ο εργαζόμενος μπορεί και να ενισχύει και τη διαπραγματευτική του θέση, ιδίως όταν έχει ειδίκευση ή ο εργοδότης χρειάζεται πείρα ή να διατηρεί τους εργαζομένους που "ξέρουν τη δουλειά". Από πείρα μιλώντας, ο μεγαλύτερος ανασταλτικός παράγοντας για να αναζητήσει ένας εργαζόμενος καλύτερη απασχόληση είναι ο φόβος της αλλαγής και αυτό ισχύει περισσότερο αν πεις σε κάποιον να σκεφτεί το ενδεχόμενο να πάψει να εργάζεται με εξαρτημένη σχέση.

Yetanother_s, είναι σωστές οι επισημάνσεις σου. Οι νόμοι υπάρχουν, αλλά, τι έκπληξη για την Ελλάδα, δεν τηρούνται και ένας βασικός λόγος για αυτό είναι το πελατειακό μας κράτος και η απροθυμία της ανάληψης του κόστους για την τήρησή τους, οπότε ζούμε με το πολύ μεγαλύτερο κόστος της μη τήρησής τους, με κάποιους να ωφελούνται βεβαίως από αυτή την κατάσταση και μια κοινωνία που ζει στη συλλογική συνενοχή και παρανομία, όμηρος των πολιτικάντηδων και του κάθε ισχυρού. Βεβαίως, σχετικό με αυτά είναι και η απουσία ελεγκτικών μηχανισμών για να επιβάλλονται αυτοί οι νόμοι. Σημειωτέον ότι η παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας (ξεκινώντας από τη μη πληρωμή των υπερωριών και τις παραβιάσεις του ωραρίου) είναι πλέον ο κανόνας στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα, ενώ καταστάσεις όπως αυτές που περιγράφει ο Ναυτίλος κάθε άλλο παρά σπάνιες είναι, για να μην πω ότι είναι ο κανόνας σε ορισμένους χώρους.

Ανώνυμος είπε...

τη λυση στο μεγαλο προβλημα δε την εχω καλοσκεφτει να ειμαι ειληκρινης.

σωστα επιασες μιαν ακρη του νηματος: δε τηρουνται οι νομοθεσιες και το πελατειακο συστημα εχει διαβρωσει τα παντα.

Θελει κουραγιο και χασουρες για να σπασει ο φαυλος κυκλος...

Ναυτίλος είπε...

Γειά σου Περαστικέ, πολύ καλό το σκίτσο σου.

Εν συντομία θα πω δύο πιστεύω μου.

Α) Όπως δημοκρατία δεν σημαίνει «κάνω ό,τι θέλω», έτσι και ο καπιταλισμός, δεν σημαίνει «κάνω ό,τι θέλω». Και στα δύο χρειάζονται περιορισμοί στις «ελευθερίες», απλώς πάμε απλά στον νόμο της ζούγκλας, με τα όποια επακόλουθα.

Β) Αν και αριστερός την ιδεολογία μου (όχι κομματικοποιημένος —τουναντίον!), δεν αντιτίθομαι στο «ελεύθερο» εμπόριο και είμαι κατά του απόλυτου κρατισμού. Το κράτος, τον μόνο ρόλο που πρέπει να έχει, είναι του δίκαιου ρυθμιστή. Κάτι σαν βασιλιά Σολόμωντα, αν μπορώ να το πω βιβλικά.

Βέβαια, και τα δύο σχόλιά μου σηκώνουν ανάλυση, αλλά δεν θέλω να σηκώσω σεντονάκι.

:-)

Περαστικός είπε...

Exofthalmi, αν ήμουν και εγώ σίγουρος ότι είχα τη λύση στο μεγάλο πρόβλημα, θα ζητούσα να με κάνουν υπουργό οικονομικών του κόσμου :P

Ναυτίλε, σωστά αυτά που λες επί της αρχής, το πρόβλημα ακριβώς με τις ετικέτες, όπως "αριστερός"/"δεξιός", είναι ότι μπορεί να σημαίνουν περίπου ο,τιδήποτε σε ένα τεράστιο φάσμα θέσεων και μάλλον το μόνο που κάνουν είναι να μπερδεύουν τα πράγματα, για αυτό λέω για την ανάγκη να μιλήσουμε για την οικονομία με νέους, καθαρούς όρους, βάζοντας αρχές στα θεμέλια, αλλά κτίζοντας με πραγματισμό. Σε ευχαριστώ επίσης για την κατάθεση της εμπειρίας σου στο ιστολόγιό σου.

Ανώνυμος είπε...

...μα βεβαιως κ. Υπουργε!

Περαστικός είπε...

Yes minister... φοβερή σειρά :-)