Σάββατο, Ιανουαρίου 26, 2008

Ένα βράδυ

Νά ‘μαι ξανά στα Εξάρχεια, κάθομαι σε μια καφετέρια-μπυραρία περιμένοντας να ξεκινήσει μια συζήτηση περί εφαρμοσμένης ηθικής. Ειρωνικό αυτή την περίοδο, δεν νομίζετε; Χαζεύω πέρα από το τζάμι τις μικρές λεπτομέρειες στην επιφάνεια του βρώμικου πεζοδρομίου, τους τοίχους των πολυκατοικιών με τις στάμπες, τα γκράφιτι, τις μουντζούρες και τα ονόματα. Τα βραδινά, ζεστά φώτα τους δίνουν μια άλλη ποιότητα. Με συντροφεύουν μια μπύρα παρέα με ένα μπολ με φιστίκια, ένα σημειωματάριο χωρίς γραμμές, για να μπορώ να σκιτσάρω επίσης, και το μηχανικό μολύβι με το οποίο γράφω αυτές τις γραμμές, τα αγαπημένα μου γκάτζετ. Από τα ηχεία, στη σωστή ένταση, μια βελούδινη φωνή, «California rest in peace, simultaneous release...». Καλά περνάμε εμείς οι μοναχικοί τύποι.

Κάποιοι με κοιτάζουν καθώς το μολύβι μου κάνει τις πιρουέτες του πάνω στο χαρτί, παλιοπερίεργοι. Η σερβιτόρα ρίχνει και αυτή ματιές προς το μέρος μου. Μου αρέσει το χαρτί, είναι το χωράφι που σπέρνονται οι λέξεις και οι ζωγραφιές, το χαϊδεύω απαλά και το νοιώθω να ανταποκρίνεται στο άγγιγμα. Ο χρόνος περνά, το ποτήρι της μπύρας έχει αδειάσει, το μολύβι συνεχίζει να τρέχει πάνω στο χαρτί και έχω σχεδόν χάσει την επαφή με το περιβάλλον, η σερβιτόρα με πλησιάζει με ένα ευγενικό χαμόγελο «η συζήτηση θα αρχίσει τώρα», την ευχαριστώ, ευτυχώς που της έδωσα καλό πουρμπουάρ. Την αδικώ νομίζω, θα με ειδοποιούσε έτσι και αλλιώς. Λίγες ώρες αργότερα κοιτάζω τι έχω γράψει, οι τελευταίες λέξεις έχουν μείνει ξεκρέμαστες στο χαρτί «Σκέφτηκα μήπως». Αδυνατώ να θυμηθώ αυτό το «μήπως», πάει, πέταξε το πουλί, το τρόμαξε άθελά τη εκείνη η σερβιτόρα, ίσως να κούρνιασε στο κεφάλι ή στο σημειωματάριο κάποιου άλλου.

18 σχόλια:

librarian είπε...

Καλά περνάμε εμείς οι μοναχικοί τύποι και όταν το χαρτί μας συντροφεύει σαν η μοναξιά να αποκτά μια άλλη μελωδία… Σίγουρα κάποιος θα βρεθεί να μοιραστεί μαζί σου το σκίτσο ή τις λέξεις σου ή απλά να σε επαναφέρει στην πραγματικότητα. Αλλά κανένα από αυτά τα τελευταία δεν είναι πάντοτε ευχάριστο.

gaidara είπε...

Αν ήμουν κι εγώ σε αυτό το μπαράκι θα σε κοιτούσα ίσως περίεργα, ίσως αδιάκριτα και στο μυαλό μου θα έπλεκα σενάρια για σένα... ίσως κάποια στιγμή δε με "μάλωνες" με ένα βλέμμα γι αυτή μου την αδιακρισία και ίσως να κατάφερνες να με κάνεις να γυρίσω αλλού το βλέμμα μου... αλλά ήδη θα είχα τόσα πολλά να σκεφτώ... για σένα, για την μοναχικότητα, για τα λευκά χαρτιά, για τον χρόνο που περνά, για όλους όσους σε κοιτούσαν όπως εγώ... ίσως σκεφτόμουν ακόμα για την εφαρμοσμένη ηθική που η πιο ειλικρινής συζήτηση γι αυτό το θέμα γίνεται μέσα μας, με τον εαυτό μας... απ' την στιγμή που οι σκέψεις θα βγουν απ΄το μυαλό μας με την μορφή λόγου η ηθική καταρρακώνεται και η υποκρισία παίρνει την εφαρμοσμένη θέση της...

υγ. Αυτό το σκίτσο σου μου άρεσε ιδιαίτερα μου θύμισε ίσως εμένα... :)

Lion είπε...

Πολυ ομορφο κειμενο Περαστικε!

Τι εγινε τελικα με την Ηθική; Βγηκε τιποτε απο την συζητηση;

Καλημερα

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα Librarian.

Γαϊδάρα, αν με κοιτούσες περίεργα και αδιάκριτα, μπορεί και να σου χαμογελούσα :P

Ευχαριστώ Dralion, ήταν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση όπου μεταξύ άλλων συζητήθηκε η διαφορά μεταξύ της δεοντολογίας (ηθική βάσει αρχών) και ωφελιμιστικής ηθικής (η ηθική με κριτήριο το συμφέρον των περισσοτέρων) και άλλα θέματα που βοηθούν όταν
προσπαθείς να αξιολογήσεις μια πράξη ως ηθική ή όχι. Η κατάληξη ήταν ότι η φιλοσοφία δεν μπορεί να σου πει ότι κάτι είναι ηθικό ή όχι αλλά μπορεί να σε βοηθήσει να καταλαβαίνεις τα κριτήρια που χρησιμοποιείς για να το κάνεις αυτό :)

aerostatik είπε...

μοιράζομαι μαζ.ι σου την αγάπη για το χαρτί και την μπύρα...

aerostatik είπε...

γιατί μαλώνεις τη gaidara ?

Περαστικός είπε...

Καλημέρα, Aerostatik. Μα εγώ δεν μάλωσα κανέναν.

Ανώνυμος είπε...

κουιζ 1)Ποσοι περαστικοι φαινονται στο σκιτσο?

κουιζ 2)Γιατι ο Περαστικος,αφου παει που παει στα Εξαρχεια, δεν πηγαινει να χαλαρωσει σε ενα απ τα ωραια μαγαζια της περιοχης,παρα συχναζει μονο σε φιλοσοφικα στεκια ενω ξερει(ξερει?)πως σ αυτο που ολοι λενε "ζωη" δεν υπαρχουν μονο οι σοβαρες συζητησεις?

SUN W KNIGHT είπε...

Περαστικέ, οι αναγνώστριές σου έχουν απορίες...
Νομίζω πως πρέπει να οργανώσεις μιά νέα συζήτηση περί ηθικής και να καλέσεις κι εμάς τους αμοραλιστές...

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα Nelly, δεν διαφέρει ιδιαίτερα το συγκεκριμένο μαγαζί από τα άλλα της περιοχής, εξάλλου μια σοβαρή συζήτηση μπορεί να είναι και ευχάριστη :)

Καλησπέρα SWK

cynical είπε...

Περαστικέ, ήμουν κι εγώ εκεί!!!

Έφτιαξα προ καιρού το "club των ανηθίκων". Αλλά ξέμεινα γρήγορα από μέλη!
Καλημέρα

Περαστικός είπε...

Καλημέρα Cynical! Το υποψιάστηκα από το banner του φιλοsofy cafe που έχεις. Μήπως ήσουν και αυτή την Τετάρτη, στη συζήτηση για τα μέσα μαζικής εξημέρωσης; Έχω πάει σε 3 συναντήσεις μέχρι τώρα και σκοπεύω να πηγαίνω όποτε μου το επιτρέπουν οι απαιτήσεις της εργασίας. Θα προσπαθήσω να είμαι εκεί και στις επόμενες συναντήσεις, ιδίως στη συζήτηση για το τι είναι επιστήμη ;)

cynical είπε...

Μπράβο σου! Ειδικά για το τι είναι Επιστήμη και το επόμενο. Πάντα είμαι εκεί και πάντα επεμβαίνω. See you there then.

Περαστικός είπε...

Χο, χο, ίσως να με είδες στην τελευταία συνάντηση, ήμουν ο τύπος με το μαύρο παλτό που πήρε το λόγο 3-4 φορές. Θα τα πούμε λοιπόν. Κβαντομηχανική και μεταφυσική, ζουμερό θέμα και αυτό :)

cynical είπε...

Τώρα δεν μου έρχεται η εικόνα. Αν σε ξαναδώ θα σε θυμηθώ. Εγώ ήμουν η Λάρα απ' τον Δόκτωρα Ζιβάγκο!

Περαστικός είπε...

:P Το είχα καταλάβει

cynical είπε...

Αύριο Τετάρτη, αν περάσεις από το Cafe ψάξε με. Θα είμαι εκει για την καθιερωμένη συνάντηση.

Περαστικός είπε...

Θα προσπαθήσω να έλθω στη συζήτηση.