Πέμπτη, Ιανουαρίου 03, 2008

Τα δάκρυα του δράκου

Υπάρχουν πολλοί μύθοι για το πώς ξεκίνησε. Επιλέγω έναν από αυτούς. Οι Ιάπωνες λένε ότι όταν ο πρίγκιπας Ντάρμα (Μποντιντάρμα) ξεκίνησε να διδάξει τον Βουδισμό στην Κίνα ορκίστηκε να μην κοιμηθεί για εννέα χρόνια, μέχρι να φέρει σε πέρας την αποστολή του. Δύσκολος όρκος, τον κράτησε για τρία χρόνια. Κατά τη διάρκεια μιας προσευχής τον πήρε ο ύπνος. Όταν ξύπνησε εξοργίστηκε τόσο πολύ από την αδυναμία του που έκοψε τα βλέφαρά του και τα πέταξε στη γη. Όταν μετά από καιρό έτυχε να ξαναπεράσει από το ίδιο σημείο είδε ότι είχε φυτρώσει ένα άγνωστο φυτό, δοκίμασε τα φύλλα του και διαπίστωσε ότι αυτά ήταν τονωτικά και βοηθούσαν να παραμένει κάποιος ξύπνιος. Έτσι, ξεκίνησε, σύμφωνα με αυτό τον μύθο, η καλλιέργεια του τσαγιού. Κινεζικοί μύθοι τοποθετούν την ανακάλυψη του τσαγιού και των ιδιοτήτων του πολύ παλαιότερα.

Στην επαρχία Φουζιάν, στην περιοχή Γουί (Wuyi) παράγεται καλό πράσινο τσάι. Στο ξεκίνημα κάθε σοδιάς, τον Απρίλιο και τον Μάρτιο, συλλέγονται πριν από την υπόλοιπη σοδιά τα δύο πρώτα φύλλα του φυτού, μαζί με τη φύτρα της κορυφής, αυτό το ευαίσθητο μέρος του φυτού τυλίγεται με το χέρι σε «μαργαριτάρια», μικρές μπάλες σαν σκάγια. Την ίδια περίοδο ανθίζουν και τα γιασεμιά και σκορπίζουν το μεθυστικό άρωμά τους. Συλλέγονται μόνο τα άνθη με το πιο δυνατό άρωμα. Οι δύο εραστές, το τσάι και το γιασεμί, κοιμούνται μαζί, σε στρώσεις, η μία πάνω στην άλλη. Από αυτή τη συνεύρεση προκύπτουν τα δάκρυα του δράκου, το καλύτερο ίσως τσάι-γιασεμί του κόσμου.


Δάκρυα του δράκου από πολύ κοντινή λήψη
.
Ο καλύτερος τρόπος για να απολαύσουμε αυτό το τσάι είναι να βάλουμε μερικά «δάκρυα» κατευθείαν στο φλιτζάνι μας (εγώ βάζω πέντε) και μετά το ζεστό νερό (δεν το αφήνουμε να φτάσει στο σημείο βρασμού για να μη χάσει το οξυγόνο του που ενισχύει το άρωμα. Γενικά, για το πράσινο τσάι το νερό πρέπει να έχει κάπως χαμηλότερη θερμοκρασία). Μια από τις απολαύσεις αυτού του τσαγιού είναι καθώς περιμένεις να σχηματιστεί το εκχύλισμα, για περίπου τρία λεπτά, βλέπεις τότε τις μπαλίτσες του τσαγιού να ξετυλίγονται μέσα στο νερό και να σχηματίζεται μπροστά στα μάτια σου ακέραιη η κορυφή του φυτού, με τα δύο πρώτα φύλλα και τη φύτρα. Το άρωμα είναι εξαίσιο, ουράνιο, από την πρώτη γουλιά σε τονώνει αλλά και σε ηρεμεί. Τα φύλλα δεν αφαιρούνται ποτέ από το φλιτζάνι, σε αντίθεση με τα άλλα τσάγια. Αυτά κατακάθονται στον πυθμένα του φλιτζανιού και, όταν η στάθμη χαμηλώνει, απλώς προσθέτετε και άλλο ζεστό νερό! Ναι, μπορείτε με αυτό τον τρόπο να απολαύσετε 4-5 σερβιρίσματα, μέχρι τα φυλλαράκια να σας έχουν προσφέρει όλη τη γεύση και το άρωμά τους. Είναι μια εξαίσια εμπειρία που μοιράζεται ωραία με φιλικά, αγαπημένα πρόσωπα ή με τον εαυτό σας.


Τα δάκρυα του δράκου "ξεδιπλωμένα", στο φλυτζάνι
.
Συζητούσαμε περί τεΐου με την αδελφή μου όταν παρενέβη ο πατέρας μου. «Το καλύτερο τσάι το ήπια πριν από πολλά χρόνια» δήλωσε. Αμέσως το μυαλό μου πήγε στα ταξίδια που είχε κάνει στα νιάτα του στην Άπω Ανατολή, όταν ήταν ναυτικός. «Ήταν τη δεκαετία του 40’» συμπλήρωσε. «Πώς γίνεται πατέρα; Αφού τότε ήσουν παιδί!». «Οι Γερμανοί στρατιώτες στο φυλάκιο είχαν βράσει τσάι, όταν έφυγαν, άφησαν πίσω τους το τσάι που είχαν χρησιμοποιήσει, τα παιδιά το μαζέψαμε και το ξαναχρησιμοποιήσαμε, αυτό ήταν το καλύτερο τσάι που έχω δοκιμάσει ποτέ».

Σημειώσεις:
Το τσάι που βρίσκουμε στα σουπερμάρκετ σε φακελάκι είναι συνήθως κατώτερης ποιότητας τσάι, σε μορφή σκόνης. Είναι, κατά κάποιο τρόπο, το κατακάθι της αποθήκης και οι κακές γλώσσες λένε ότι περιέχει "πολλά". Δεν ξέρω πόσο αληθεύει αυτό, αλλά έτσι και αλλιώς προτιμώ να αγοράζω καλής ποιότητας τσάι από τα εξειδικευμένα καταστήματα, χύμα, και να βλέπω τα φυλλαράκια να ξεδιπλώνονται ένα-ένα στο νερό καθώς γίνεται το τσάι. Στα καταστήματα αυτά μπορείτε να ζητήσετε επίσης συμβουλές και προτάσεις και να μυρίσετε ή ακόμη και να δοκιμάσετε τσάι πριν να το αγοράσετε (σε ένα κατάστημα κερνούν ένα ή δύο τσάγια που διατηρούν ζεστά). Το πράσινο από το μαύρο τσάι δεν διαφέρουν ως προς το είδος του φυτού, αλλά τον τρόπο κατεργασίας. Το καλοκαίρι, θυμίστε μου να σας πω έναν καλό τρόπο για να φτιάχνετε ωραίο παγωμένο τσάι, με το είδος τσαγιού που προτιμάτε, χωρίς να αγοράζετε αυτά τα φριχτά έτοιμα παρασκευάσματα ή την απαίσια κίτρινη σκόνη στιγμιαίου τσαγιού.

13 σχόλια:

ΓΑΪΔΑΡΑ είπε...

πολύ ενδιαφέρον πραγματικά... μου αρέσει πολύ το τσάι και ειδικά το πράσινο... έχω πάρει κάποια βότανα όπως λουίζα, τσουκνίδα, άγριο τριαντάφυλλο αλλά πράσινο παίρνω αυτό του εμπορίου με άρωμα μέντας... μάλλον πρέπει να το ψάξω καλύτερα...
:)

Περαστικός είπε...

Καλημέρα Γαϊδάρα, και εμένα μου αρέσουν τα βότανα, ιδίως για πιο αργά το βράδυ, αλλά για να μη δημιουργείται σύγχυση, το τσάι, πράσινο ή μαύρο ή λευκό ή κόκκινο, παράγεται από συγκεκριμένο φυτό. Όλα τα είδη τσαγιού παρασκευάζονται από το φυτό του είδους Camellia Sinensis και τις ποικιλίες του. Σε αντιδιαστολή, αυτό που λέμε στην Ελλάδα "τσάι του βουνού" είναι εντελώς διαφορετικό είδος ή μάλλον γένος ειδών (sideritis), η μέντα επίσης (εκτός αν όντως έχεις βρει κάποιο τσάι αρωματισμένο με μέντα, όπως το τσάι-γιασεμί ή το Earl Grey που είναι αρωματισμένο με περγαμόντο).

Πράγματι, το θέμα έχει ενδιαφέρον και η κατανάλωση τσαγιού και αφεψημάτων από άλλα βότανα φαίνεται πως ωφελεί την υγεία. Το τσάι είναι ένας ολόκληρος κόσμος γευσιγνωσίας, π.χ. όπως το κρασί.

Στέλλα είπε...

Καλημέρα Περαστικέ! Καλή χρονιά! Ευχαριστώ για το πρώτο τσάι της χρονιάς! Μου αρέσει η λεπτομέρεια της περιγραφής σου, και η ψυχική σου διάθεση καθώς περιγράφεις -η οποία βέβαια φαίνεται πίσω από τις λέξεις. Διάβασα και την ιστορία με τον μπαμπούλα στη ντουλάπα. (Όταν ήμουν παιδί στο ένα φύλλο της ντουλάπας μου οι ρόζοι του ξύλου σχημάτιζαν ένα πρόσωπο αγίου, με μούσι κλπ. Φαντάζεσαι φόβος, ε;) Μου άρεσε το σημείο που ο ήρωας πουλούσε και αγόραζε ανθρώπους. Είναι εφιάλτης όταν δεν είσαι φτιαγμένος για τέτοιο πράγμα. Επιπλέον, μου αρέσει που συνδυάζεις συγγραφή και 'γευσιγνωσία'. Το blog γίνεται πιο ενδιαφέρον. Για να μην πω για τα σχέδια! Καλή χρονιά λοιπόν, καλές ανακαλύψεις σε σένα και σε όλους!

Φλύαρος είπε...

Είναι απίστευτο το πόσα λίγα γνωρίζουμε για το εκλεκτό τσάι και καφέ που καμία σχέση δεν έχουν με τις βιομηχανικές απομιμήσεις που καταναλώνουμε. Σχετικά με τον καφέ σας υπόσχομαι να γράψω στο blog μου μια και είμαι λάτρης του (και νομίζω ότι έχω αρκετές γνώσεις).

Περαστικός είπε...

Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Στέλλα, σου εύχομαι επίσης μια καλή χρονιά! Να ξεκαθαρίσω πάντως ότι η γευσιγνωσία μου είναι εξαιρετικά περιορισμένη (για να το θέσω ευγενικά), άλλο η θεωρία, άλλο η πράξη :)

Φλύαρος, θα περιμένω με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς απολαμβανω και τον καφέ.

ellinida είπε...

Εξαιρετικό ποστ! Δίψασα! Πάω να φτιάξω ένα τσάι. Πράσινο και γιασεμί πίνω συνήθως αλλά δεν το απολαμβάνω τόσο. Θα προσπαθήσω να το δω μέσα από το ποστ σου!
Καλή χρονιά.

Περαστικός είπε...

Καλή Χρονιά Ελληνίδα, πάντως το συγκεκριμένο τσάι είναι κάτι διαφορετικό.

Αορατος είπε...

Καλησπερα και καλη χρονια.Μου κανει εντυπωσει που γνωριζεις τοσα πολλα για το τσαι.Παντως φοβερη ιστοριουλα με τον πριγκιπα Νταρμα.Αν ηταν αληθεια ποιος ξερει τι θα φυτρωνε αμα εθαβε καθενας ενα κοματι απο τον εαυτο του στην γη.Σκεψου τι φυτρωνει καθε φορα που θαβεις ενα δικο σου κοματι ιστοριας και συναισθηματων μεσα σου.. :))

Υ.Γ. Το καλοκαιρι αργει ακομα να ερθει.Οποτε υπομονη υπομονη για το ice tea.

Περαστικός είπε...

Καλημέρα και καλή χρονιά noesis!

Αχρηστος είπε...

Μπράβο ρε περαστικέ φαίνεται είσαι λάτρης του τσαγιού και ξέρεις όπως εμένα.Και φυσικά ξέρεις τι είναι ο ορισμός του τσαγιού αγού το τσάι είτε είναι μαύρο,άσπρο,πράσινο,pu-ehr...παράγονται από το camellia sisencis.Αν και όταν λέω ειμαι λάτρης του τσαγιού εννοώ γενικώς,δηλαδή και των βοτάνων,των βοτανικών ροφημάτων/τσάι.Ξέρεις κανένα καλό online κατάστημα να μου προτείνεις;;;Έχω τσάι από την Κίνα από τον θείο μου που πήγε ταξίδι αλλά αν ήξερες κανένα καλό..Το tsai.gr είναι καλό(για loose leaf tea μιλάω,αυτά πουλούν).Το uptontea.com;;;;

Περαστικός είπε...

Καλημέρα, Andrea. Τώρα μαθαίνω, δεν λέω ότι είμαι ειδικός. Και εμένα μου αρέσουν γενικά τα βότανα, εκτός του τσαγιού. Δυστυχώς, δεν κάνω online τις αγορές μου για να σου προτείνω κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα. Έχω εντοπίσει 2-3 καταστήματα αποκλειστικά για τσάι στην ΑΘήνα και κάνω από εκεί τις προμηθειές μου.

Αχρηστος είπε...

Τώρα που θα έρει χειμώνας θα δοκιμάσω την μέθοδο gongfu με τσαγιέρα yixing φυσικά
και θα τρώω και τις σούπες μου

Περαστικός είπε...

Γεια σου Andrea, είναι ολόκληρη τελετουργία, αλλά και πηγή αισθητικής απόλαυσης αυτές οι μέθοδοι, μου αρέσουν πολύ αυτά τα κινεζικά σερβίτσια που μοιάζουν με μινιατούρες, ιδίως οι τσαγιέρες. Εγώ προς το παρόν περιορίζομαι στα στοιχειώδη, καλή απόλαυση.