Τετάρτη, Ιανουαρίου 16, 2008

Η αβάσταχτη ελαφρότητα της βαρβαρότητας (Με επισήμανση)

Μια συνέχεια στην προηγούμενη ανάρτηση. Αφορμή ήταν κάτι που θυμήθηκα ότι έχω διαβάσει κάπου ή να έχω ακούσει σε κάποιο ντοκιμαντέρ. Στο τέλος του Β΄ Π.Π. οι σοβιετικοί στρατιώτες, πολλοί από τα βάθη της Σιβηρίας, πλημμύριζαν τη Γερμανία και υπέτασσαν ένα αποσβολωμένο πληθυσμό που έβλεπε τις αντιλήψεις του περί φυλετικής ανωτερότητας να τσαλαπατώνται από αυτά τα στρατεύματα, ενώ οι ίδιοι ταπεινώνονταν και υποβάλλονταν σε πλήθος δεινών. Παρατηρήθηκε τότε σε αρκετή έκταση το εξής φαινόμενο, η ίδια ομάδα στρατιωτών που έμπαινε σε ένα γερμανικό σπίτι και έβρισκε μια γυναίκα ήταν εξίσου πιθανό να τη βιάσει όσο και να την προστατεύσει και της δώσει τροφή και άλλα αναγκαία. Οι ίδιοι άνθρωποι έμπαιναν σε ένα σπίτι, βίαζαν και σκότωναν και στο επόμενο σπίτι δάκρυζαν και προσέφεραν βοήθεια και συμπόνια. Στο ένα σπίτι οι ίδιοι άνθρωποι ήταν «τέρατα» και στο άλλο σπίτι ήταν «άγιοι». (Δεν μπόρεσα να διασταυρώσω την πληροφορία ή να θυμηθώ την πηγή της, οι περισσότερες πηγές συμφωνούν ότι οι βιασμοί και άλλες ακρότητες σε βάρος του γερμανικού πληθυσμού ήταν διαδεδομένες και δεν υπονοώ ότι οι σοβιετικοί στρατιώτες στο σύνολό τους ήταν εξίσου πιθανό να φερθούν καλά ή άσχημα, αλλά ότι με βάσει αυτή την πηγή - που δυστυχώς δεν μπορώ να θυμηθώ ή να διασταυρώσω - αυτό συνέβη σε κάποιες περιπτώσεις. Η πραγματικότητα των στρατιωτών που βιάζουν αποτελώντας μέρος ενός στρατού κατοχής και μετά επιστρέφουν στα σπίτια τους για να ξαναγίνουν καλοί πολίτες υπηρετεί εξίσου τον σκοπό του παραδείγματος.)

Φυσικά, στην πραγματικότητα δεν ήταν τίποτε από τα δύο. Εικάζω ότι επρόκειτο για ανθρώπους που με σχεδόν μηδενική εκπαίδευση και χαμηλό επίπεδο συνείδησης και αυτοελέγχου, είχαν συμπεριφορά που καθοριζόταν από τα χαμηλότερα δύο επίπεδα που συνιστούν την ανθρώπινη προσωπικότητα, τα ένστικτα και τα συναισθήματα. Στο ένα σπίτι ο στρατιώτης έβλεπε κάτι που ενεργοποιούσε την επιθυμία για εκδίκηση, εκτόνωση, αρπαγή, ικανοποίηση των ενστίκτων και στο άλλο σπίτι έβλεπε κάτι που εκκινούσε μια περισσότερο θετική συναισθηματική αντίδραση, που τον έκανε να θυμηθεί ενδεχομένως τη δική του μητέρα, αδελφή και τη φτώχεια και αδυναμία την δικής του οικογένειας. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είχαν ηθικό κριτήριο, για τον ένα άνθρωπο ήταν σφαγείς, για τον άλλο άνθρωπο ήταν σωτήρες, με μεγάλη ευκολία και ελαφρότητα. Ορίστε, αφήνω σε εσάς να τους βαφτίσετε «καλούς» ή «κακούς». Όταν οι «απλοί άνθρωποι» συμπεριφέρονται με θετικό τρόπο, ακούμε συνήθως να μιλούν μερικοί για «το μεγαλείο του απλού ανθρώπου», παραβλέποντας πολύ βολικά τη σκοτεινή πλευρά της σελήνης, αφού έτσι αυτο-κολακευόμαστε και ως είδος, αλλά και ταΐζουμε την αισιοδοξία μας ωραιοποιώντας την πραγματικότητα.

Η προσωπικότητα των περισσοτέρων μας είναι ένας συνδυασμός ενστίκτου, συναισθήματος, σε ορισμένες περιπτώσεις και ηθικής και δεν ξέρω πόσοι έχουν και κάποια πνευματικότητα. Κάθε κατάσταση (ή περιβάλλον) κινητοποιεί μέσα μας μια συγκεκριμένη αντίδραση, βρίσκει τον κατοπτρισμό της εντός μας, ανάλογα με τα βιώματα, την εκπαίδευση και τις έμφυτες τάσεις μας. Για αυτή την αντίδραση, καθοριστικής σημασίας είναι η επίδραση της εξουσίας και ο ρόλος που υποδυόμαστε στην κοινωνία. Οι παράγοντες αυτοί μπορούν, ιδίως σε άτομα με αναιμική κριτική ικανότητα να στρεβλώσουν την κλίμακα των αξιών, αντικαθιστώντας τις ηθικές επιταγές με ψευδεπίγραφα ιδεολογήματα και δεισιδαιμονίες (βλ. φανατισμός, μισαλλοδοξία, εσφαλμένως νοούμενη αίσθηση του καθήκοντος, κ.λπ. κ.λπ.). Με αυτό τον τρόπο εκκινούνται από την εξουσία οι επιθυμητές συναισθηματικές αντιδράσεις και παραμερίζεται το ηθικό κριτήριο ή αυτό στρεβλώνεται. Τα παράσημα, οι κορδέλες, οι τελετές, τα αυστηρά ή εμπνευσμένα λόγια του αρχηγού της φυλής ή του στρατηγού ή του ιερέα μπορούν πείσουν έναν άνθρωπο να κάνει μια ανήθικη πράξη θεωρώντας τη, προσωρινά έστω, ηθική.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, νομίζω ότι έχουμε μια εξήγηση για το πώς κάποιος μπορεί να είναι βασανιστής κατά τις εργάσιμες ώρες και καλός οικογενειάρχης ή να συμμετέχει σε αγαθοεργίες εκτός ωραρίου. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν αποκλείεται επίσης να είναι καλός φίλος και αλτρουιστής σε ένα διαφορετικό πλαίσιο από αυτό στο οποίο εκδηλώνει τη βάναυση συμπεριφορά του*. Ωστόσο, το ίδιο μπορεί να συμβαίνει με κάποιο βιαστή. Υπάρχουν βιαστές που έχουν οικογένειες και ζουν μια φυσιολογική ζωή εκτός από τις στιγμές που επιλέγουν να ασκήσουν αυτή τη δραστηριότητα. Άλλος κλείνεται σε ένα δωμάτιο και αυνανίζεται, άλλος βγαίνει από το σπίτι του και βιάζει ή είναι παιδεραστής, ικανοποιώντας τις διαστροφές του. Φυσικά, ένας τέτοιος άνθρωπος δεν είναι ηθικός, όσο «καλός» και αν φαίνεται σε άλλες στιγμές της ζωής του, καθώς, στην πρώτη περίπτωση, ο άνθρωπος αυτός δεν έχει ακέραιο ηθικό κριτήριο ενώ στη δεύτερη περίπτωση ο εγωισμός του τον κάνει να βλέπει τους άλλους ως μέσα ικανοποίησης των επιθυμιών του.

Η ηθική, το ήθος, είναι μια ραχοκοκαλιά που δίνει μορφή και επιβάλλει πειθαρχία σε αυτή τη μάζα από πάθη και συναισθήματα που είμαστε, δίνοντάς μας συνέχεια και συνέπεια. Η ηθική εδράζεται στην ευσπλαχνία (Σοπενχάουερ, τα θεμέλια της ηθικής), στην υπέρβαση του εγωισμού και προϋπόθεσή της είναι άνθρωποι με αυξημένη συνειδητότητα - συνείδηση. Το ήθος δεν είναι ένα απλό σύνολο κανόνων, είναι επίγνωση της ενότητας του κόσμου, είναι αισθητική. Για όποιον το έχει, είναι ευκολότερο να πιει το κώνειο παρά να πράξει αντίθετα σε αυτό που θεωρεί ορθό. Για αυτό το λόγο, για να χαρακτηριστεί κάποιος καλός και αγαθός δεν αρκεί να κάνει μερικές καλές πράξεις, να είναι καλός οικογενειάρχης, φιλάνθρωπος, καλός φίλος κ.λπ. κ.λπ. Μπορεί να είναι όλα αυτά και πάλι να μην είναι ηθικός άνθρωπος, και πάλι να μην είναι «καλός» άνθρωπος. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί όταν αποκαλυφθούν κάποιες πτυχές της ζωής του ή μπορεί να φανεί σε μία και μοναδική στιγμή, όταν θα κληθεί να πει το μεγάλο «ναι» ή το μεγάλο «όχι», ακόμη και σε κάτι μικρό. Αλλά ξεστρατίζω τώρα σε ένα άλλο μεγάλο πεδίο, αντικείμενο ίσως άλλης ανάρτησης.

Η ουσία είναι ότι νομίζουμε πως είμαστε ένας, αλλά είμαστε πολλοί, όπως γράφει ο Έσσε κάπου. Αυτό είναι κάτι που οι περισσότεροι δεν μπορούν να δεχθούν. Έχουν ανάγκη να χωρίζουν τον κόσμο σε καλούς και κακούς, διαβόλους και αγγέλους, δειλούς και ήρωες. Έτσι, είναι καταδικασμένοι να πέφτουν από τα σύννεφα, να μην αντέχουν την πραγματικότητα, να ζουν στο ψέμα, σε μια καρικατούρα της πραγματικότητας, κατασκευασμένης από ετικέτες, σύμβολα, είδωλα, ήρωες, μιάσματα. Οι ήρωες δεν πρέπει ποτέ να έχουν βασικά ηθικά ελαττώματα. Άντε να πεις ότι ένας εθνικός ήρωας μπορεί να ήταν ΚΑΙ κοινός ληστής, βιαστής, άρπαγας. «Μην γκρεμίζετε τα είδωλα, μην απειλείτε τους θεσμούς.» Πόσες φορές δεν τα ακούει αυτά κάποιος που προσπαθεί να ψάξει λίγο περισσότερο τα πράγματα πίσω από τη βιτρίνα. Από την άλλη πλευρά, ο «κακός» πρέπει να είναι κακός σε όλα. Ο ήρωας στη συνείδηση του κόσμου πρέπει να είναι και ηθικός, όμως αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Κάποιος είναι δυνατόν να κάνει κάτι εξαιρετικά επωφελές για την κοινωνία, ακόμη και να δώσει τη ζωή του για αυτήν, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι είναι και ενάρετος ή ηθικός. Πάρε αυτό τον άνθρωπο και κάνε τον μετά πολιτικό και μπορεί να δεις τη σκοτεινή πλευρά του. Κάθε ένας όμως ο οποίος θα αμφισβητήσει αυτά τα απλοποιημένα κατασκευάσματα γίνεται εχθρός του λαού, της κοινωνίας, της ιδεολογίας, των ιερών και των οσίων. Στο πλήθος δεν αρκεί το καλό και το κακό, ούτε ξέρει τι να κάνει με αυτό, το πλήθος χρειάζεται καλούς και κακούς, είδωλα, πρότυπα, παραδείγματα. Το πλήθος χρειάζεται άσπρο και μαύρο και αν αυτό δεν υπάρχει, το κατασκευάζει, οι διαβαθμίσεις του γκρι μπερδεύουν.

* Πόσο σκληρά προσπαθούν τα τελευταία αμερικανικά σίριαλ να μας πείσουν ότι τα βασανιστήρια είναι αποδεκτά, με όλους αυτούς τους καλούς ήρωες που βασανίζουν για να σώσουν κάποιους αθώους. Βέβαια, αν αποδέχεσαι τα βασανιστήρια, αποδέχεσαι να ζεις σε μια κοινωνία που συμπεριλαμβάνει βασανιστές και βασανισμένους.

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ 24 είδες μου φαίνεται.

Jack Bauer rulez!

Ανώνυμος είπε...

no more heroes anymore...

Σημ.1:τα βασανιστηρια ενδεχομενως να ειναι αποδεκτα υπο συγκεκριμενες συνθηκες(δε θελω να πλατυασω,καποια στιγμη θα το εξηγησω)
Σημ.2:σε ντοκυμαντερ που ειδα προσφατα για το Β Παγκοσμιο,συνειδητοποιησα πως ο πολεμος σε διαστρεβλωνει -ειδικα εν απουσια παιδειας- και σε μετατρεπει σε αιμοσταγη μηχανη.Παλαιμαχοι στρατιωτες δηλωναν -προς εκπληξη μου- αμετανοητοι για τους αποτροπαιους φονους σε βαρος αμαχων στη διαρκεια του πολεμου,λεγοντας πως απλα εκτελουσαν διαταγες και πως σε περιοδο πολεμου αυτα επιτρεπονται!!!

Ανώνυμος είπε...

βετερανοι στρατιωτες ηθελα να πω! Παλαιμαχοι ειναι οι ποδοσφαιριστες...(πολλοις η γλωττα προτρεχει της διανοιας!)

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικο κείμενο που πρέπει να το δοαβασουμε ολοι, και οχι μονο οσοι εχουμε την ταση να ανυξώνουμε το καλο ή να ξορκίζουμε το κακο. Οι διαχωρισμοι ασπρου μαυρου είναι τοσο δελεαστικοι. Αντί για περαιτερο σχόλιο αφήνω το εξης:

Πόσες μάσκες και πόσες άλλες πάνω στο πρόσωπο της ψυχής μας φοράμε; Άραγε, όταν γι' αστείο η ψυχή θελήσει να βγάλει τα μάσκα, ξέρει πως έτσι αφήνει γυμνό το πρόσωπο να φανεί; Η μάσκα η πραγματική, δεν νιώθει τίποτα κάτω από την μάσκα, αλλά κοιτάζει μέσα απ' αυτήν με μάτια κρυμμένα.

Για αλλη μια φορα, μπραβο!

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα σας,

Ανώνυμε/η, μισό επεισόδιο.

Nelly, μια πολιτισμένη κοινωνία δεν μπορεί να θεσμοθετεί τα βασανιστήρια και να τα εντάσσει στο σύστημα ποινών της όπως π.χ. περίπου πάει να γίνει στις ΗΠΑ, έστω για τους "μαχητές του εχθρού" ή όπως γίνεται σε εμάς ανεπισήμως.
Όσο για το δεύτερο θέμα που θίγεις, ακριβώς, βγάλε έναν άνθρωπο από ένα πλαίσιο αναφοράς και τοποθέτησέ τον σε ένα άλλο και αυτός θα ενεργεί με διαφορετικά κριτήρια, πλην φωτεινών εξαιρέσεων. Σήμερα ήμουν σε μια συζήτηση περί ηθικής, όπως υποστήριξε ένας από τους συμμετέχοντες, διδάκτωρ φιλοσοφίας, η ηθική δεν μπορεί παρά να είναι πάντα ΑΤΟΜΙΚΗ.

Ευχαριστώ Fidelio για τα καλά σου λόγια, η αυτογνωσία είναι δυσκολότερος στόχος από όσο νομίζουν ορισμένοι, ίσως ο δυσκολότερος στόχος που είναι δυνατόν να θέσει κάποιος σε αυτή τη ζωή. Το καλό και το κακό μπορεί να υπάρχουν, αλλά καλοί και κακοί άνθρωποι, δεν νομίζω, είμαι Σωκρατικός, αλλά φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος άνθρωπος που πράττει το κακό δεν μου είναι απεχθής και δεν θα λάβω τα αυστηρότερα μέτρα εναντίον του.

Lion είπε...

Καλησπερα,

Δεν ειμαι ιστορικος - ακομα και οι ιστορικοι δεν μπορουν να εχουν αντικειμενικη αποψη πανω στο θεμα. Μεταφερω προσωπικες εμπειριες με βαση οσα ακουσα απο (παρα πολλους) γερμανους: οι σοβιετικοι φανταροι δεν εδειξαν ουτε ιχνος συμπονοιας απεναντι στους γερμανους αμαχους.
Στο κειμενο σου αφηνεις να φανει οτι η μεταχειριση ηταν ισομοιρασμενη. Δηλ. στα μισα σπιτια σκοτωναν και βιαζαν ενω στα υπολοιπα βοηθουσαν.
Δυστυχως στο 100% των σπιτιων ηταν καθαρματα.
Προσωπικες εμπειριες απο 2ο χερι παντα - γι' αυτο και τις γραφω με επιφυλαξη.
Πιστευω οτι το ιδιο ( δλδ. κανενας οικτος) εγινε και στην περιπτωση των σερβων με τους βοσνιους και τους κοσσοβαρους προσφατα. Γι' αυτο και το χασμα ειναι τοσο αγεφυρωτο. Αν υπηρχαν εστω και λιγες περιπτωσεις συμπονοιας, θα ηταν διαφορετικο το κλιμα αναμεσα τους.

Οταν μιλαμε για καλο/κακο στον ανθρωπο θα πρεπει να διαχωρισουμε και αναλογα με τις συνθηκες. Για παραδειγμα αλλη κακια εχει ο ανωμαλος που βιαζει + σκοτωνει ενα παιδακι και αλλη κακια ο φανταρος που σκοτωνει το ιδιο παιδακι κατα την διαρκεια μιας εθνοκαθαρσης.
Κανεις απο τους 2 δεν δικαιολογειται, ειναι και οι 2 εγκληματιες. Παρ' ολα αυτα δεν μπορουμε να τους βαλουμε στο ιδιο τσουβαλι.

Φλύαρος είπε...

Επιτρέψτε μου να παραθέσω ένα επεισόδιο από τον Βίο και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά του μέγα Καζαντζάκη:

Όταν απελευθερώθηκε η Κρήτη και όλος ο λαός γιόρταζε με έξαλλους πανηγυρισμούς ο Ζορμπάς αναρωτιόταν: Μα εμείς στον απελευθερωτικό αγώνα κλέψαμε, σκοτώσαμε και βιάσαμε και μου λες ότι με αυτές τις πράξεις μας φέραμε κάτι τόσο υπέροχο όπως την λευτεριά;

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα Dralion, για την πρώτη παρατήρησή σου, για το ιστορικό γεγονός, προσέθεσα μια διευκρίνηση στο κείμενο, αυτό πρέπει να το άκουσα σε κάποιο ιστορικό ντοκιμαντέρ και μου είχε προκαλέσει μεγάλη εντύπωση, δυστυχώς, προς το παρόν, απέτυχα να το διασταυρώσω. Νομίζω όμως ότι οι περιπτώσεις συμπόνιας πάντα υπάρχουν διότι ευτυχώς υπάρχουν πάντα οι δυστυχώς ελάχιστες εξαιρέσεις, που επίσης δυστυχώς χάνονται στη γενικευμένη βαρβαρότητα. Για το δεύτερο σημείο σου, δεν με ενδιαφέρει να βάλω στο ίδιο τσουβάλι κανέναν με οποιονδήποτε άλλο, αυτό το οποίο λέω είναι ακριβώς ότι οι άνθρωποι και η πραγματικότητα εν γένει δεν χωρούν στα καλούπια και τα κουτάκια που φτιάχνουμε στο μυαλό μας. Λέω ακόμη ότι οι περισσότεροι άνθρωποι υπό τις κατάλληλες συνθήκες είναι πολύ εύκολο να ολισθήσουν στη βαρβαρότητα, όσο και αν οι ίδιοι δεν θέλουν να το πιστεύουν αυτό. Ο τρόπος που αξιολογούμε τον κόσμο είναι τις περισσότερες φορές ανεπαρκής και απλοϊκός. Αν και αρέσκονται να φαντάζονται τον εαυτός τους με αστραφτερή πανοπλία, εφευρίσκοντας πλήθος δικαιολογιών για τα ολισθήματά τους, οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ηθικά ουδέτεροι, τουλάχιστον στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται. Η συμπεριφορά τους εξαρτάται από τις καταστάσεις και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται. Φοβούνται την τιμωρία (φυσική ή μεταφυσική), επιδιώκουν την ανταμοιβή, είναι επιρρεπείς σε ψυχολογικές και άλλες πιέσεις και αλίμονο στην κοινωνία αν κάποιες στιγμές χάσουν το φόβο της τιμωρίας. Ελάχιστοι είναι οι άνθρωποι που έχουν ήθος και υπερασπίζονται αυτό που θεωρούν σωστό πέραν του προσωπικού συμφέροντος και των εξωτερικών πιέσεων. Πάραυτα, οι περισσότεροι άνθρωποι αρέσκονται στο να τους χωρίζουν όλους σε «καλούς» και «κακούς».

Ρωτάω λοιπόν, ένας άνθρωπος που βρίσκεται σε ένα πόλεμο και κάνει ένα σωρό αίσχη, αλλά και ανδραγαθεί για την πατρίδα του, επιστρέφει νικητής στην οικογένειά του και γίνεται ξανά ένας καλός οικογενειάρχης και ενδεχομένως βοηθά και τους άλλους είναι καλός ή κακός; Ήταν κακός σε κάποιες στιγμές και καλός σε κάποιες άλλες (αλλά αυτό δεν ισχύει και για τους χειρότερους εγκληματίες;) ή τον θεωρούμε εκ των υστέρων καλό αφού έγινε «καλός» τελικά και αν σε κάποιες άλλες περιστάσεις ξαναβγάλει τον κακό εαυτό του; Αν θέλει κάποιος να κατανοήσει τον κόσμο σε βάθος και όχι σε επίπεδο τηλεπαραθύρων ή καφενείου, πρέπει, σε κάποιο επίπεδο σκέψης, να εγκαταλείψει τους μανιχαϊσμούς και τις απλουστεύσεις. Σε κάποιο επίπεδο, είμαστε όλοι ένοχοι και όλοι αθώοι, αφού ακολουθούμε ο καθένας μια πορεία από την οποία, με κάθε ειλικρίνεια θα πω ότι δεν ξέρω αν θα μπορούσε να είναι άλλη. Φυσικά η κοινωνία έχει δικαίωμα να αμύνεται απέναντι στον παιδεραστή, αλλά ειλικρινά δεν ξέρω, θα μπορούσε ο παιδεραστής να μην είναι αυτό που είναι (η ερώτηση δεν αναφέρεται στο αν θα ήταν κάτι άλλο αν τροποποιούσαμε κάποια στοιχεία της ζωής του, αλλά με δεδομένη τη ζωή που έζησε και τις γενετικές καταβολές του). Αν τελικά ισχύει ο ντετερμινισμός, η έννοια της ευθύνης, σε ηθικό και όχι σε νομικό βέβαια επίπεδο, είναι ένα φάντασμα, μια λέξη άνευ περιεχομένου, κανένας από εμάς δεν θα μπορούσε να κάνει ή να είναι κάτι άλλο.

Ερωτώ, δεν απαντώ, αλλά διατυπώνω και κάποιες διαπιστώσεις, με βάση την ιστορία, για τους καλούς τηλεθεατές που διαχωρίζουν τους εαυτούς τους από τα "κτήνη" που βλέπουν στα δελτία ειδήσεων. Η ιστορία μας διδάσκει λοιπόν ότι η ανηθικότητα και η βαρβαρότητα δεν είναι προνόμιο των λίγων. Όποιος προσέχει λίγο διακρίνει τα σπέρματά της ακόμη και στην ομαλή, ειρηνική συμπεριφορά μας.

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα Φλύαρος, καλή η αναφορά, δείχνει πόσο οι έννοιες του καλού και του κακού υποτάσσονται στον ωφελιμισμό.

Ανώνυμος είπε...

Και μισό επεισόδιο που είδες, είναι αρκετό :-)

SUN W KNIGHT είπε...

Περαστικέ, γνώμη μου είναι πως κακώς σε απασχολούν οι υπάνθρωποι, ο τρόπος που σκέφτονται και η συμπεριφορά τους.
Ο "μέσος άνθρωπος" δεν μας αφορά και το μόνο που απαιτούμε είναι να μη μας πλησιάζει πέρα από τα όρια ανοχής μας.

ΓΑΪΔΑΡΑ είπε...

περαστικέ μου... είσαι ένας φάρος στο σκοτάδι!!! :)

Περαστικός είπε...

Καλησπέρα σας,

Sun W Knight, μας πλησιάζει έτσι και αλλιώς και τα όρια ανοχής μας πάνε και πίσω δεν γυρνάνε.

Γαϊδάρα, είμαι φάρος σβησμένος :P

gaidara είπε...

Ίσως μέσα σε τόσο σκοτάδι ένας φάρος πράγματι να φαντάζει λίγος, σβησμένος... αλλά σκέψου πόσο φως δίνει γύρω του, κοντά του... ελπίδα...

azrael είπε...

Εξαιρετικό άρθρο!

Περαστικός είπε...

Ευχαριστώ για τα καλά λόγια