Τετάρτη, Φεβρουαρίου 13, 2008

Γκρίζλι Περαστικός

Από μικρός είχα τάσεις αναχωρητισμού. Αντίθετα με όλα τα άλλα παιδιά, σιχαινόμουν τα παιδικά πάρτι και τις γιορτές. Από τότε που απέκτησα λόγο και θέληση, αυτά έλαβαν τέλος, ελάχιστες ήταν οι γιορτές και τα πάρτι που πήγα και αυτά μόνο των στενότερων φίλων μου. Ακόμη και σήμερα, ακόμη και οι συγγενείς με τους οποίους διατηρώ επαφή, πέραν του πολύ στενού οικογενειακού μου περιβάλλοντος, είναι ελάχιστοι. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχω την αίσθηση ότι οι πολλές επαφές με τους ανθρώπους, αυτό που λέγεται κοινωνικές συναναστροφές και υποχρεώσεις, ευτελίζουν, σε κάνουν να νοιώθεις άδειος, κενός.

Θυμάμαι πολλές φορές μια από τις αγαπημένες μου σειρές στην τηλεόραση όταν ήμουν μικρός. Λεγόταν Grizzly Adams και πρέπει να προβαλλόταν κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 70 ή αρχές της δεκαετίας του 80. Ακόμη και σήμερα, η ζωή που έκανε ο ήρωας της σειράς εκείνης φαντάζει στα μάτια μου ως ο ιδανικός τρόπος να ζεις και είναι μια φαντασίωση απόδρασης. Ένας άνθρωπος διώκεται για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε και πηγαίνει να ζήσει στα βουνά. Στο δρόμο, σώζει από ένα γκρεμνό ένα μικρό αρκουδάκι, το οποίο γίνεται αργότερα ένας θεόρατος αρκούδος και ο καλύτερος φίλος του. Στα βουνά, ορκίζεται να μη βλάπτει όσο μπορεί τα άλλα πλάσματα και ζει μια αυτάρκη ζωή σε αρμονία με τη φύση. Ουσιαστικά γίνεται ένα με τη φύση, φροντιστής και προστάτης των πλασμάτων της, σχεδόν ένα πνεύμα της φύσης (στα δύσκολα καθαρίζει και ο αρκούδος). Αργότερα, διαβάζοντας Tolkien, ο χαρακτήρας αυτός συνδέθηκε στο μυαλό μου με τον Beorn, τον άνθρωπο(;) αυτό που ζούσε στα δάση φροντίζοντας τα ζώα του και που είχε την ικανότητα να παίρνει τη μορφή και τη δύναμη μιας υπερφυσικής αρκούδας.

Ονειρεύομαι λοιπόν συχνά την ημέρα που κάποιοι θα μπουν στο σπίτι μου βρίσκοντας τον υπολογιστή αναμμένο και κάποια μετάφραση μισοτελειωμένη, διότι εγώ δεν θα ανήκω πλέον σε αυτό τον κόσμο, θα έχω κόψει πλέον τη σχέση μου με την κοινωνία των ανθρώπων και δεν θα είμαι εδώ, θα είμαι σε ένα δάσος, σε ένα μαγικό βουνό, θα ζω σε μια πέτρινη καλύβα που θα έχω χτίσει με τα χέρια μου και θηρία και δαίμονες θα φυλάνε την περίμετρο του κόσμου μου, ενώ εγώ θα αφουγκράζομαι σε έκσταση τη νότα που εκπέμπει το γαλάζιο του ουρανού ή τη συμφωνία της καταιγίδας, ή θα νοιώθω το χάδι του παγωμένου βορινού ανέμου ανάμεσα στα γένια μου ή θα μιλώ με τα αδέλφια μου, τα σκαθάρια, τους λύκους, τα πτηνά, τα σκουλήκια, τα σοφά, υπεραιωνόβια δέντρα, τα χαριτωμένα αγριολούλουδα. Αλίμονο σε όποιον επιχειρήσει να περάσει αυτή την περίμετρο, να εισβάλει στον μαγικό μου κύκλο.

Τέλος πάντων, παρασύρθηκα πάλι και δεν έχω πιει και τίποτα αλκοολούχο. Ίσως να φταίνε τα δάκρυα του δράκου. Η μαγική λέξη για εμένα είναι «αυτάρκεια», να ζεις μόνος σου, να ζεις με τις δικές σου δυνάμεις, να ζεις αρμονικά με τη φύση και με αξιοπρέπεια. Δυστυχώς, γράφω έγκλειστος από τη φυλακή μιας πολυκατοικίας, μιας αποθήκης μικροαστών που αλληλομισούνται πίσω από χαμόγελα και καλημέρες, και σέρνω στις σκόνες βρωμερών δρόμων την ψυχή μου. Συγχωρέστε το παραλήρημα, κάτι τέτοια είναι συνηθισμένα σους φυλακισμένους. Πάω να ανάψω κάνα κεράκι στον Άγιο Σοπενχάουερ του "Obit anus, abit onus", είναι σε λίγες μέρες και τα 220 χρόνια από τη γέννησή του (22 Φεβρουαρίου 1788).
.
Υ.Γ. Ήθελα να ασχοληθώ με κάποια θέματα περί (μη) ελευθερίας του λόγου και για τα χάλια της δικαιοσύνης στη χώρα μας, αλλά μια έντονη αίσθηση αηδίας και δυσφορία δεν με άφησε. Δείτε εδώ (μην παραλείψετε να δείτε στα σχόλια και τις απειλές για μηνύσεις), εδώ (για τη συνέχεια), εδώ (για να δείτε πως ακόμη και οι βασανιστές σέρνουν τα θύματά τους στα δικαστήρια για δυσφήμιση) και... και... η κατρακύλα αυτής της χώρας χωρίς πάτο δεν έχει τέλος.

22 σχόλια:

cyrus είπε...

Θα πιω ένα τσάι στην υγειά σου, Περαστικέ.

(διόρθωσε και το λινκ στα "δάκρυα του δράκου" -- λείπει το αρχικό "h".)

Περαστικός είπε...

Ευχαριστώ Cyrusgeo, διορθώθηκε και το link :)

Ανώνυμος είπε...

Το κακο με μας,που μας αρεσει να ζουμε αυταρκεις και μονοι,που η δραση μας δεν επιβαρυνει κανεναν ουτε επηρεαζεται απο κανεναν(γιατι αυτο ειναι αυταρκεια για μενα),που δε μας χρωστανε και δε χρωσταμε,ειναι το γεγονος οτι ολο και καποιος θα ενοχλειται για καποιο λογο...για καποιο ανεξακριβωτο λογο καποιος ασχετος/τριτος θα θελει να μας το χαλασει.Εμεις ομως θα κραταμε γερα,ετσι δεν ειναι?

Lion είπε...

Καλησπερα,
καπως ετσι νιωθω κι εγω απο την εφηβεια μου και δωθε. Αυταρκεια το ζητουμενο.
Δεν τον ηξερα τον Γκριζλι Ανταμς, αλλα εζησα καποτε τελειως μονος για 2 μηνες σε μια παραλια που συνορευε με ενα δασακι.
Αργοτερα στα πλοια η αυταρκεια εγινε αυτονοητη. Οταν εχεις 6000 μετρα θαλασσονερου κατω απο τα ποδια σου και 50000 μετρα αερα πανω απ το κεφαλι σου. Οταν ο κοντινοτερος ανθρωπος βρισκεται 1500 χιλιομετρα μακρυα (δεν ειναι "ποιητικο" νουμερο αυτο, ειναι ακριβες), τότε ισως καταφερεις να νιωσεις αρμονια μεσα σου.

Το δυσκολοτερο πραγμα ειναι να επιστρεψεις.

ΓΑΪΔΑΡΑ είπε...

τι να πω... :) :) :)

Περαστικός είπε...

Βεβαίως Nelly, καμία υποχώρησις!

Dralion, έχεις προχωρήσει περισσότερο από εμένα. Άχημο πράγμα η επιστροφή.

Πες ό,τι θες Γαϊδάρα :D

cynical είπε...

Καλημέρα περαστικέ! Όταν ήμουν μικρή ήθελα να μοιάσω στον Μπλεκ, από το ομόνυμο περιοδικάκι, πολλά χρόνια πίσω. Ήταν κυνηγός στον Καναδά και φορούσε ένα καπέλο με μια ουρά αλεπούς κρεμασμένη από πίσω.Δεν έκανα αυτή τη ζωή, αλλά το καπέλο το πήρα!

Περαστικέ, δεν θέλω να είμαι αυτάρκης!!! Και να ζω με την αυτάρκειά μου. Θέλω να ζητάω βοήθεια και να δίνω κιεγώ ένα χεράκι όταν μου το ζητάνε. Έχω μάθει πως αν απλώσεις ένα χέρι, θα βρεθούν μερικά να στο πιάσουν. Πίστεψέ με, υπάρχει και καλή μαγιά εκεί έξω!

Περαστικός είπε...

Γεια σου Cynical, τον θυμάμαι και εγώ τον Μπλεκ. Ωραίο να δίνεις βοήθεια, αλλά προτιμώ να μη χρειάζεται να δέχομαι, ξέρω ότι και αυτό είναι εγωιστικό.

ΓΑΪΔΑΡΑ είπε...

Ε τότε θα πω... καταρχάς μου θύμησες μια αγαπημένη σειρά που είχα ξεχάσει... έπειτα νιώθω έντονα μια ταύτιση με αυτά που γράφεις... και γράφεις πολύ όμορφα... πράγμα που με χαροποιεί μιας που νιώθω λιγότερο μόνη... τέλος το αίσθημα της αηδίας φεύγει, έστω για λίγο, όταν διαβάζω σκέψεις σαν αυτές που χαρίζουν λίγη λάμψη και ελπίδα... υπάρχει ένα αχνό φως στο σκοτάδι...

υγ. σου είπα τι να πω γιατί μερικές φορές τα λόγια αυτά ίσως φαντάζουν υπερβολικά και επιτηδευμένα οπότε είναι καλύτερα να αποφεύγονται... δεν είναι έτσι όμως...

Περαστικός είπε...

Σε ευχαριστώ πολύ Γαϊδάρα για τα τόσο καλά σου λόγια.

zizugataki είπε...

Εμένα πάλι μου αρέσει μια ενδιάμεση κατάσταση. Θέλω να έχω κόσμο γύρω μου αλλά να έχω ζωτικό χώρο για να κινούμαι ελεύθερα.
Δεν θα μπορούσα να ζω όπως ο Dralion αλλά θα μπορούσα να ζω μόνη μου σε μια πόλη. Και το σπίτι μου θέλω να είναι το καταφύγιό μου. Δεν μπορώ πολλά-πολλά με τους άλλους.

Περαστικός είπε...

Καλημέρα Zizugataki. Είναι αλήθεια ότι από μια άποψη η πόλη προσφέρει πλεονεκτήματα σε σχέση με τις μικρές κοινωνίες ως προς την απομόνωση, παρά τη φυσική εγγύτητα.

Ανώνυμος είπε...

Εδω που τα λεμε...το zizugataki εχει κι ενα δικιο.Στο βουνο,που θα το βρεις το ιντερνετ Περαστικε?

Περαστικός είπε...

Θα έχω δορυφορικό :P

aerostatik είπε...

ρωτάει το γκαρσόνι τον περαστικό "τι θα πάρετε ?" κι αυτός απαντάει "λέω να πάρω τα βουνά".
quiz: τι του έφερε το γκαρσόνι ?

Περαστικός είπε...

Φοβάμαι να ρωτήσω.

ellinida είπε...

Ναι οκ I can relate to that, I have already done it!
Ωστόσο...
Ναι οκ ωστόσο... δεν λέω παραπάνω, έχει και πανσέληνο απόψε, θα βγω να ουρλιάζω σαν τους λύκους.
Την θυμάμαι την σειρά, πολύ καλή.
Να είσαι καλά.

Περαστικός είπε...

Καλημέρα Ellinida.

Τυπος Νυχτερινος είπε...

Άλλο έψαχνα και βγήκα στο ποστ σου (πολύ μου αρέσουν κάτι τέτοιες συμπτώσεις!)
Και μια που ήρθα ως εδώ, καταρχήν να πώ ότι η σειρά χρωμάτισε όλα τα χρόνια της παιδικής μου ηλικίας, κι ότι άμα αφαιρέσουμε τα βουνά και προσθέσουμε θάλασσα (ή έστω βουνό αλλά και μια θάλασσα παρακάτω), ευχαρίστως να την κάνω κι εγώ και να είμαστε κοντογείτονες -κοντογείτονες με την έννοια 3 μέρες με το άλογο :):)
-για να μην πνιγόμαστε απ' την εγγύτητα ντε!

Φιλιά και τις καλημέρες μου

Περαστικός είπε...

Χα, χα, γεια σου, Τύπε Νυχτερινέ!

Χρήστος είπε...

Καλημέρα σε όλους και προσωπικά στον φίλο, (όπως τον νιώθω), Περαστικό.
Με πήγες πολλά χρόνια πίσω ξυπνώντας συναισθήματα και εικόνες, μνήμες, πού η καθημερινότητα μπορεί να τις κρύβει αλλά δεν διαγράφει ποτέ. Αυτή την σειρά την έβλεπα με πάθος, την ζούσα κάθε φορά με μιά αγωνία διάχυτη στο παιδικό μου μυαλό, μην τυχόν και τον προδώσει κάποιος και τον συλλάβουν. Έμεινε όμως χαραγμένος στην μνήμη μου αυτός ο τρόπος ζωής ως η επιτομή της αυτάρκειας, της αγάπης γιά την φύση πού μας περιβάλει και τον σεβασμό σε κάθε τι ζωντανό πού ζεί μέσα της.
Σ' ευχαριστώ πολύ γι' αυτό το ταξίδι στο παρελθόν. Ίσως από εκείνη την σειρά διαμόρφωσα αυτή την ιδιαιτερότητα πού έχω σήμερα, ίσως εκείνη η σειρά πρόβαλε κάτι πού πάντα είχα μέσα μου, δεν ξέρω. Προτιμώ κι εγώ να δίνω όποια βοήθεια μπορώ αλλά δυσκολεύομαι τρομερά να ζητήσω ακόμη και από όσους, έχω στο παρελθόν, βοηθήσει. Δεν ξέρω αν είναι εγωισμός ή στοιχείο αυτάρκειας αλλά αυτός είμαι. Δεν θα αρνηθώ όποια βοήθεια μού προσφέρουν αλλά δεν πρόκειται να την ζητήσω σχεδόν ποτέ. Αισθάνομαι αδύναμος, ανήμπορος και το αποφεύγω με πάθος, με πείσμα. Προτιμώ να στηρίζομαι στις δικές μου δυνάμεις, στις δικές μου ικανότητες, στο δικό μου μυαλό στις δικές μου αρχές κι αν κάτι είναι λάθος να μπορώ με την δική μου λογική να το αλλάξω. Την καλημέρα μου σε όλους.

Περαστικός είπε...

Καλημέρα, Χρήστο. Πάνε 7 χρόνια που το έγραψα αυτό το κείμενο. Θα το ξανάγραφα και σήμερα, αλλά λιγότερο θυμωμένα. Να είσαι καλά.