…οι γηγενείς περπατούν πλέον στην πόλη του φόβου εν αμύνει. Πάντα το ραντάρ ρυθμισμένο στη μακρά εμβέλεια, σαρώνει τα οικοδομικά τετράγωνα μπροστά για πιθανούς κινδύνους και απειλές, με τα παθητικά αντίμετρα πάντα έτοιμα, απόκρυψη, διακριτικότητα, street look, αποφυγή στενωπών, αποφυγή συγκεκριμένων περιοχών, και τα ενεργητικά αντίμετρα σε ετοιμότητα.
Θυμάμαι εποχές που όταν ήμουν μικρό παιδί κυκλοφορούσα άφοβα μόνος και ξέγνοιαστος, σε δρόμους όπως η Μιχαήλ Βόδα, η Αλκιβιάδου, με γνωστά πρόσωπα εδώ και εκεί. Σήμερα, μένοντας στη δυστοπία της Πατησίων, όταν κατεβαίνω την Ιθάκης προς τη γειτονιά των παιδικών μου χρόνων, κάποιες φορές, νοιώθω σαν να κάνω εις άδου κάθοδον.
Τα γκέτο υπάρχουν ήδη, διάφορες φυλές, κυριολεκτικά και μεταφορικά, οικειοποιούνται γειτονιές και διαγκωνίζονται για τον έλεγχο ζωτικού χώρου. Από την 28η Οκτωβρίου (Πατησίων) σχεδόν δεν μπορείς να περάσεις στο ύψος του ΟΤΕ διότι είναι το στέκι των αφρικανών μικροπωλητών που καταλαμβάνουν τα πεζοδρόμια (θα συμμετάσχουν και αυτή στην κίνηση «μία μέρα χωρίς εμάς»;), στο Πολυτεχνείο σου στήνουν καρτέρι τα πρεζόνια, κάτω από την Ομόνοια, το χάος, δεν πας από το απόγευμα και μετά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι νωρίτερα είσαι ασφαλής. Αν είσαι οδηγός και βρεθείς εκεί, κράτα καλύτερα τις ασφάλειες κλειστές και τα τζάμια ανεβασμένα και άσε τις προοδευτικές και ανθρωπιστικές σου απόψεις για κάπου ασφαλέστερα. Καλύτερα, απόφυγε την περιοχή. Εκεί συνδυό δεν περπατούν, συντρείς δεν κουβεντιάζουν, μόνο σαράντα και εκατό και πάλε φόβο έχουν. Σε λίγο θα γράφονται δημοτικά για τους ακρίτες της Πλατείας Ομονοίας.
Άνθρωποι - απελπισμένοι, πεινασμένοι, δεν αντιλέγω - απαίδευτοι, από κοινωνίες κλειστής νοηματοδότησης ή απλώς διαλυμένες, για τους οποίους ο κάθε ξένος ή άπιστος είναι νόμιμη θήρα, σπρωγμένοι από την ανάγκη, υπερβαίνουν τις όποιες αναστολές μπορεί να έχουν και θηρεύουν τους μικροαστούς ιθαγενείς σε συμμορίες ή και κατά μόνας όταν τους παίρνει και προκύπτει η ευκαιρία. Πώς μπορείς να απαιτήσεις από οποιονδήποτε άνθρωπο ή κοινωνία να το δεχτεί αυτό παθητικά; Πώς μπορείς να τους πεις ότι θα λύσουμε πρώτα τα επί αιώνες άλυτα προβλήματα της ανθρωπότητας και μετά, σε μια ιδανική κοινωνία, θα είστε ασφαλείς, εσείς, οι γυναίκες, οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, και μέχρι τότε υπομονή;
Λυπάσαι τον πεινασμένο όταν δεν αποτελεί απειλή, όχι όταν απειλεί να σε φάει, τότε τα ηνία παίρνουν οι επιταγές της επιβίωσης.
Αφηγήσεις όπως αυτή και αυτή γίνονται πλέον κοινός τόπος. Έχω γράψει παλαιότερα για τότε που κάποιος προσπάθησε να κλέψει φίλη μου μπροστά στα μάτια μας. Δεν τα γράφω αυτά για να προτείνω αυτό ή το άλλο, αλλά διαβλέποντας ένα ζοφερό μέλλον διολίσθησης στη βία, εφόσον δεν αμβλυνθούν τα οικονομικά προβλήματα και δεν σφίξουν οι κρουνοί της εισροής λαθρομεταναστών που εκ των πραγμάτων, λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας και λόγω των χαμηλών προσόντων και του πολιτισμικού υποβάθρου τους, αλλά πρωτίστως λόγω του τεράστιου πλήθους τους, αδυνατούν να ενταχθούν. Το έγκλημα, αλλά και οι ρατσιστικές επιθέσεις αυξάνονται ραγδαία και εκτιμώ ότι, εφόσον η τρέχουσα πορεία συνεχιστεί, δεν είναι τόσο απίθανο ενδεχόμενο στο όχι μακρινό μέλλον ή έκδοση μιας διαταγής, με την έγκριση ή έστω την ανοχή της κοινής γνώμης που θα απαγορεύει τη διάσωση των μεταναστών τα σκάφη των οποίων βυθίζονται και, ίσως, κάποτε, θα επιτάσσει ακόμη και τον πολυβολισμό τους στο νερό. Εξωπραγματικό; Μακάρι. Οι μυλόπετρες της ιστορίας αλέθουν τις εκάστοτε βεβαιότητες.
10 σχόλια:
Και ένα πρόσφατο σχόλιο του αριστερού διανοούμενου Δημοσθένη Κούρτοβικ:
"Δεν είναι δυνατό να εξακολουθήσουμε να παραβλέπουμε ότι η «πολιτικά ορθή» λογική που αναπτύχθηκε με πυρήνα το (ασφαλώς δίκαιο) αίτημα του σεβασμού προς τον άλλο, τον διαφορετικό, τον πρόσφυγα, τον μετανάστη, δεν έχει δυστυχώς ίχνος πολιτικότητας: η μονομερής και εκφρασμένη με υπεροπτικό διδακτισμό ευαισθησία της αποξενώνει σημαντικές μερίδες του πληθυσμού, των οποίων οι ανησυχίες δεν είναι πάντοτε αδικαιολόγητες, και πρακτικά οδηγεί σε μια κοινωνία παράλληλων πολιτισμικών γκέτο."
Υπεροπτικά διδακτική ευαισθησία, αυτό ακριβώς χαρακτηρίζει όσους αναμασούν τις υποκριτικές κοινοτυπίες της "φιλομεταναστατικής" ρητορικής.
"...και δεν σφίξουν οι κρουνοί της εισροής λαθρομεταναστών που εκ των πραγμάτων...λόγω του τεράστιου πλήθους τους, αδυνατούν να ενταχθούν..."
Περαστικέ, αν τα διάβαζα πριν από μερικούς μήνες αυτά τα λόγια και δεν σε ήξερα... θα σε παρέπεμπα στο προηγούμενο άρθρο σου
;-)...
Ακόμη και πέρυσι περπατούσα ακόμη την Αχαρνών, την Αθηνάς, χειμώνα βράδυ μόνος. Έστω και σφιγμένος. Τώρα δεν την ψάχνω.
Δεν είναι όμως προσβολή των δικαιωμάτων μου που κάποιος με έδιωξε από το σπίτι μου;
Γεια σου, Ανώνυμε. Σεβασμός οφείλεται προς κάθε άνθρωπο. Το πρόβλημα της μετανάστευσης, στην κλίμακα που το αντιμετωπίζουμε, όπως σωστά επισημαίνει και ο Κούρτοβικ, είναι και πολιτικό και πρέπει να εξετάζεται και με αυτούς τους όρους. Οφείλω να ομολογήσω βέβαια ότι, όπως είναι τα πράγματα, προσωπικά πρακτική λύση, εντός των ορίων της ανοχής του στομάχου μου, δεν βλέπω. Έχουμε περιθώρια να πιέσουμε τους άλλους Ευρωπαίους, που προτιμούν να σφυρίζουν κλέφτικα, να μοιραστούν το βάρος; Έχουμε περιθώρια να πιέσουμε τους Τούρκους να δέχονται ένα αριθμό πίσω; Έχουμε τους πόρους για να παράσχουμε διεξόδους βιοπορισμού σε όλους αυτούς τους ανθρώπους με την ανεργία να εκτοξεύεται και την οικονομία να συρρικνώνεται; Μπορούμε να τους παράσχουμε τα στοιχειώδη όταν δεν έχουμε ούτε για τις συντάξεις; Μπορούμε να αποφύγουμε τον εκτροχιασμό και τη βία, την εγκληματική, την κατασταλτική, τη ρατσιστική; Και όχι, δεν είναι μόνο οι εξαθλιωμένοι μετανάστες (υπάρχουν και πολλοί που έχουν ενταχθεί και ζούνε μια χαρά ως μέλη της κοινωνίας μας και γνωρίζω πολλούς τέτοιους, αλλά δεν αναφέρομαι σε αυτούς), τους στρατούς των περιθωριοποιημένων μαζών, Ελλήνων και ξένων, τους υπολογίζει κάποιος; Με τα ζόμπι που περιφέρονται στην πόλη και όλο και αυξάνονται ασχολείται κάποιος σοβαρά, πέραν από τις συστάσεις της αστυνομίας να μετακινηθούν πότε στη μία και πότε στην άλλη γωνία; Από τη μία μεγαλοστομίες και μπαρούφες εκτός πραγματικότητας, από την άλλη οι κορώνες και οι στρατοί του χρεοκοπημένου και ρευστοποιημένου νεοελληνορθόδοξου υποδείγματος με κάνουν να προτιμώ την αποστασιοποίηση και την επικέντρωση στην επιβίωση.
glr, άσχημο συναίσθημα. Από την άλλη, όταν βλέπω μια παρέα από μαυράκια και ασιατάκια να συνεννοούνται μεταξύ τους σε άπταιστα ελληνικά και να γελάνε στο δρόμο, δεν μπορώ παρά να χαμογελάσω για το πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα από την εποχή που πήγαινα εγώ σχολείο.
Δεν γινονται ολοι οι μεταναστες παρανομοι - αλλα το ξερεις ηδη αυτο.
Το κομματι εκεινο που θελει να ενταχτει και να προσφερει στην κοινωνια μας ειναι ισως το μεγαλυτερο.
Αλλα το τιμο κομματι των μεταναστων δεν "φαινεται". Τα δικα μας ΜΜΕ διψανε για αιμα και προβαλλουν μονο την εγκληματικοτητα. Τα ασιατακια και τα αφρικανακια που μιλανε απταιστα ελληνικα σημερα θα γινουν εργατες και επιστημονες αυριο.
Παρενθεση: οι αλλες χωρες (Τουρκια, Ευρωπη κ.α. ) εχουν τα δικα τους προβληματα με τους μεταναστες. Το να περιμενουμε να μας τα λυσουν οι αλλοι (που σημαινει οτι ζητιανευουμε λεφτα για αλλη μια φορα) αποτελει μεταθεση ευθυνων.
Εξ' αλλου η ΕΕ μας εχει δωσει ηδη μεγαλα ποσα για να οργανωσουμε την φυλαξη των συνορων μας. Τα φαγανε τα λαμογια μεν, δεν φταιει η ΕΕ δε.
Κλεινει η παρενθεση.
* * *
Το ερωτημα δεν ειναι αν οι μεταναστες ειναι καλοι η κακοι. Ουτε αν ενα κομματι της κοινωνιας μας (δικαιως) αγανακτει κατα της εγκληματικοτητας και της υποβαθμισης της πολης.
Το ερωτημα ειναι αν εμεις σαν κοινωνια μπορουμε να αφομοιωσουμε μια φουχτα πεινασμενους.
Υπενθυμιζω οτι οι αλλες χωρες της ΕΕ εχουν διπλασια ποσοστα μεταναστων.
Αν ημασταν μια κοινωνια με αρχες, με στοιχειωδεις (υπο)δομες, με αλληλοσεβασμο, με νομους, θα μπορουσαμε ανετοτατα να δεχτουμε πολυ περισσοτερους μεταναστες απο σημερα, χωρις κανενα προβλημα εγκληματικοτητας.
Ο πεινασμενος που περασε τα 40 κυματα για να ερθει εδω εχει ηδη ενα "κενο" στο μυαλο του.
ΘΕΛΕΙ να αφομοιωθει και να ζησει καλα εδω. Κανενας δεν ρισκαρει την ζωη του να ερθει εδω με τους σκυλοπνιχτες με απωτερο σκοπο να γινει κλεφτης και εμπορος ναρκωτικων.
Τους αναγκαζουμε και τους εξωθουμε στην παρανομια. Εμεις οι ιδιοι.
(υπαρχουν και εκεινοι που ερχονται για να γινουν εμποροι ναρκωτικων. Αλλα αυτοι καταφτανουν με ιδιωτικα lear jet, οχι με σκυλοπνιχτες).
Η δικη μας κοινωνια ειναι σαπια και διεφθαρμενη. Ηταν ετσι πολυ πριν καταφτασουν οι μεταναστες.
Δεν μπορει να αφομοιωσει ουτε τα μικρα νουμερα που εχουμε.
Μια κοινωνια λαμογιων, τι παραδειγμα να δωσει σε εναν μεταναστη;
Λογικο ειναι οτι οταν ερχονται εδω και βρισκουν ενα ξεχαρβαλωμενο μπαχαλο, θα κανουν οτι μπορουν για να επιβιωσουν σ' αυτο.
Ακομα και αν αρχισουμε να τους πυροβολουμε στο Αιγαιο πριν φτασουν, δεν θα λυσουμε το προβλημα. Αλλοι θα παρουν την θεση τους στην εγκληματικοτητα και στην υποβαθμιση των περιοχων της Αθηνας.
Η κοινωνια μας ειναι το προβλημα, οχι οι μεταναστες.
Συγνωμη για το πανωσεντονο. Αποχωρω απο το ιντερνετ για 3-4 μερες. Θα τα ξαναπουμε προσεχως. Νασαι καλα.
Jolly Roger, ήτανε στραβό το κλίμα... Ελπίζω να επιστρέψεις δριμύτερος!
Επιβεβαιώνοντας όλα αυτά θα αναφέρω και εγώ ένα προσωπικό περιστατικό:
Καθόμουν σε μια καφετέρια με φιλική παρέα πριν λίγο καιρό και ένας μετανάστης άπλωσε το χέρι του πάνω από το τραπέζι ζητώντας λεφτά.
Ένας από την παρέα του έκανε νόημα "όχι" και ο άνθρωπος είπε με ύφος απαιτητικό και αρκετά απειλητικό: "αν δεν μου δώσετε θα πάω να κλέψω"....
Ιδίως με τις υπάρχουσες οικονομικές προοπτικές της χώρας αυτά τα προβλήματα θα γίνουν 1000 φορές χειρότερα. Από τους δρόμους που είδα στο χάρτη της ιστορίας που μπούκαραν στο αυτοκίνητο, δεν θα μπορεί να περάσει κανείς.
Και πιστεύω ότι αυτά λύνονται μόνο με υπερεθνική συνεργασία που θα βοηθήσει τον τρίτο κόσμο να κρατάει τους ανθρώπους μέσω της τοπικής ανάπτυξης στα μέρη τους.
Προς το παρόν οι υπερεθνικές συνεργασίες εστιάζοιυν περισσότερο σοτυς βομβαρδισμούς, με αποτέλεσμα να έρχονται κατά δω όλο και περισσότεροι. Νομίζω ότι όλοι έχουν ποια να αφηγηθούν μια ή μάλλον περισσότερες ιστορίες.
Το πρόβλημα που περιγράφεις το πήρα χαμπάρι όταν στις τελευταίες εκλογές βρέθηκα να με έχουν μεταφέρει από τα Εξέρχεια να ψηφίζω στν Μιχ.Βόδα.
Αιστάνθηκα σαν να βρίσκομαι σε ξένη χώρα σε μέρη που τα έχω ζήσει σαν παιδί έχοντας γεννηθεί στην Πειραιώς,έχοντας παίξει στην πλατεία Κυριακού και έχοντας βρεθεί σαν φοιτητής σε όλους τους κινηματογράφους της Πατησίων,της Αχαρνών και της Κυψέλης.
Γεια σου, Αθεόφοβε.
Δημοσίευση σχολίου