Παρασκευή, Ιανουαρίου 28, 2011

Η άλλη πλευρά

Αλλά μια χώρα δεν πρέπει να ελέγχει τα σύνορά της; Μια κοινωνία και μια οικονομία δεν έχουν όρια στον αριθμό των μεταναστών που μπορούν να ενσωματώσουν ομαλά σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα; Ακόμη και αν αυτά τα όρια δεν μπορούν να καθοριστούν με ακρίβεια, η υπέρβασή τους δεν καθίσταται προφανής; Αν οι νεοεισερχόμενοι είναι φορείς μιας ριζικά διαφορετικής, φονταμενταλιστικής κουλτούρας, απολυταρχικών πολιτικών αρχών και αξιών δεν δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα; Δεν οδηγούμαστε στη γκετοποίηση, στη σύγκρουση ή στην επιβολή των αξιών των νεοεισερχομένων σε περιοχές ή αναγκάζοντας το σύνολο σε υποχωρήσεις και συμβιβασμούς σε θέματα ελευθεριών και δικαιωμάτων; Μπορεί να γίνεται ανεκτή η καταπάτηση αυτών των ελευθεριών στο εσωτερικό αυτών των κοινοτήτων χωρίς να διασπάται και να πλήττεται το κοινωνικό κεκτημένο; Και τα θύματα αυτών των καταπατήσεων; Το ότι κάποιος είναι φτωχός και πεινασμένος σήμερα σημαίνει ότι έχει και καλές προθέσεις ή ότι δεν θα προσπαθήσει να μας φορτώσει τα δικά του «ιερά και όσια»; (Λες και δεν μας έφταναν οι εγχώριοι ορθόδοξοι ταλιμπάν.) Αυτά τα ερωτήματα δεν αρέσουν σε πολλούς.

.

Δεν μπορείς να ζητάς από έναν άνθρωπο να γίνει θυσία στο βωμό του ιδεαλισμού σου. Δεν μπορείς να εθελοτυφλείς και να παραπέμπεις κάποιον που βλέπει τη γειτονιά του να γκετοποιείται, για τα όποια τρέχοντα και πιεστικά προβλήματα ασφάλειας και ομαλής κοινωνικής συμβίωσης, στην επίλυση των μεγάλων ζητημάτων της εποχής. Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή η χώρα βουλιάζει κάτω από μια συνεχή ροή εκατοντάδων χιλιάδων εξαθλιωμένων ατόμων που είναι ανεπιθύμητα εκεί από όπου προέρχονται και ανεπιθύμητα εκεί όπου κατευθύνονται, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να μετατρέπεται ολόκληρη σε μια no man’s land, κάτι σαν ένα τερματικό σταθμό αεροδρομίου γεμάτο με εγκλωβισμένους ταξιδιώτες όταν απεργούν οι αερογραμμές, αλλά στο χειρότερο. Αυτό οφείλεται σε συρράξεις και προβλήματα που δημιούργησαν οι καλοί μας σύμμαχοι, αλλά δεν είναι μόνο πολιτικό το θέμα, οφείλεται και στο γενικότερο πρόβλημα του υπερπληθυσμού. Όσοι οικολόγοι το θίγουν αυτό χαρακτηρίζονται από ορισμένους ναζί, αλλά είναι μια πραγματικότητα. Η μοίρα της Ελλάδας σήμερα είναι η μοίρα του πλανήτη αύριο.

.

Δυστυχώς, για κάποιο μυστηριώδη λόγο, τα περισσότερα ανθρώπινα πλάσματα νοιώθουν μια υπαρξιακή έλξη στο να προβούν στην αποτρόπαιη πράξη της αναπαραγωγής τους μέχρι ο πλανήτης αυτός να μοιάζει με σβώλο τροφής που έχει καλυφθεί εντελώς από μυρμήγκια, μόνο που αντί για μυρμήγκια θα καλύπτεται από ανθρώπινα πλάσματα που θα έχουν οδηγήσει στην εξαφάνιση κάθε άλλο πλάσμα. Ίσως η τροφή τότε να προέρχεται από υπόγειες εγκαταστάσεις όπου θα εκτρέφονται και θα καλλιεργούνται μεταλλαγμένα ζώα και φυτά, ειδικά προσαρμοσμένα μόνο για την παραγωγή τροφής… Δεν ξέρω αν και τότε κάποιοι θα προσπαθούν να πείσουν την τρελαμένη από το συνωστισμό ανθρωπότητα ότι «όλοι χωράμε». Υπερβάλλω; Σίγουρα. Εξάλλου, πιστεύω ότι, πολύ νωρίτερα, η παραφροσύνη που φέρνει ο συνωστισμός και η εξαφάνιση των ανοικτών οριζόντων θα μας έχει οδηγήσει σε ένα δολοφονικό παροξυσμό πολέμων με θρησκευτικά, οικονομικά, πολιτικά ή όποια άλλα προσχήματα. Όπως και να έχει, δεν θα ήθελα να προσεγγίσουμε μια τέτοια κατάσταση περισσότερο από το σημείο που ήδη βρισκόμαστε τώρα. Είμαστε ήδη υπερβολικά πολλοί!

.

Μοιάζει να αντιφάσκω με την προηγούμενη ανάρτησή μου; Ίσως επειδή η ατομική στάση είναι ένα πράγμα, αλλά το να αποφευχθεί η βία και ο φασισμός στην κοινωνία είναι κάτι άλλο, ίσως επειδή αναγκαίο συστατικό είναι αυτό της ευθύνης και του πραγματισμού πριν να φτάσουν τα προβλήματα στα άκρα, ίσως επειδή έχουμε ήδη εισέλθει στην εποχή των συμπληγάδων. Βλέπω τα βράχια να συγκλίνουν σκοτεινιάζοντας τη μέρα ενώ διάφοροι παλαβοί γύρω μου μαζεύονται στα δεξιά ή τα αριστερά του πλοίου, προτιμώντας τον ένα ή τον άλλο βράχο, μη καταλαβαίνοντας ότι όλοι μαζί θα συντριβούμε και από τα δύο βράχια. Η διέξοδος είναι μπροστά ή, ακόμη καλύτερα, προς τα πάνω, αλλά θα μπορέσει κάποτε η ανθρωπότητα να απαλλαγεί από τα βάρη της ιστορίας της; Θα απαλλαγεί από τα θρησκευτικά της σκουπίδια; Θα απαλλαγεί από τα ελαττωματικά αξιακά συστήματα, από την πλεονεξία, από την επιθυμία επιβολής και υποταγής του άλλου; Ίσως όταν η εποχή του κανιβαλισμού θα μας βυθίζει σε ακόμη μεγαλύτερη φρίκη.

.

Άκουγα έναν από τους καταληψίες λαθρομετανάστες της Νομικής να διαβεβαιώνει με προκλητικό ύφος ότι θα πεθάνουν από την απεργία πείνας αν δεν νομιμοποιηθούν. Κρίμα, σκέφτηκα σαρκάζοντας, που οι άνθρωποι αυτοί δεν είχαν την ίδια αποφασιστικότητα για να αγωνιστούν μέχρι θανάτου στις πατρίδες τους για δημοκρατία, δικαιοσύνη, γεμάτη κοιλιά. Υποθέτω ότι τελικά όλοι κάνουμε τον μάγκα όπου νομίζουμε ότι μας παίρνει. (Αργότερα έμαθα ότι δεν ήμουν ο μόνος που έκανες παρόμοιες σκέψεις.)

.

Από την άλλη, σκέφτομαι μετά πόσοι κοιλαράδες δυτικοί, ίσως και Έλληνες, έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση οργάνων που προέρχονται από νεαρούς ή και παιδιά με πιο μελαμψό δέρμα και που είτε τα πώλησαν για λίγα ευρώ είτε τους αφαιρέθηκαν χωρίς να μπει κάποιος στον κόπο να ζητήσει τη συναίνεσή τους. Είπαμε, ζούμε στην εποχή του κανιβαλισμού και ακόμη χειρότερα. Σκέφτομαι ότι στους εκατοντάδες χιλιάδες που περνούν τα σύνορά μας αντιστοιχούν πολλοί εκατοντάδες χιλιάδες από τις ίδιες πατρίδες που έχουν σκοτωθεί σε συγκρούσεις και βομβαρδισμούς για να γεμίζουμε το αμάξι με βενζίνη. Όχι, κύριε Έλληνα, δεν έχεις το δικαίωμα να βγάζεις την ουρά σου απέξω ρίχνοντάς τα όλα στους ισχυρούς. Μπορεί να μην κρατάς το όπλο στα αδύναμα, υπερχρεωμένα χεράκια σου, αλλά είσαι τσιλιαδόρος στη ληστεία και καρπώνεσαι και εσύ κάποια από τα προϊόντα του εγκλήματος (και δεν βγάζω απέξω τον εαυτό μου). Σκέφτομαι και τον υπερήφανο Έλληνα αγρότη που χρησιμοποιεί τον λαθρομετανάστη για να του μαζέψει τη σοδειά με εξευτελιστική αμοιβή και παρέχοντας άθλιες συνθήκες διαβίωσης και μετά τον καταγγέλλει στις αρχές, για να μην του πληρώσει ούτε τα ψίχουλα που του υποσχέθηκε. Μπορείς μετά να κατηγορείς για θράσος τον λαθραίο που διαμαρτύρεται; Ας μην είμαστε λοιπόν «μαγιατίδες».

.

Έχουν κάποια χρησιμότητα αυτά που έγραψα παραπάνω; Ίσως καμία. Ίσως να προσπαθώ απλώς να βάλω σε τάξη σε κάποιες σκέψεις μου πάνω σε αυτό που δεν επιδέχεται τάξη. Ίσως να έχουν τεθεί ήδη σε κίνηση δυνάμεις που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε, όχι μόνο εμείς, αλλά και ο κόσμος συνολικά, με δεδομένες τις υπάρχουσες (αν-)ισορροπίες και συσχετισμούς του. Είναι σαν να ζεις στην εποχή των μεγάλων μετακινήσεων των λαών, στο τέλος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, και να σκέφτεσαι, έπαρχος κάποιας συνοριακής επαρχίας, αν πρέπει να δίνεις ή όχι και ποια δικαιώματα σε όσους περνούν τον Ρήνο… Εντάξει, κάτι θα προσπαθήσεις να κάνεις, αλλά… Υποψιάζομαι ότι ακόμη και οι όροι που χρησιμοποιούμε μιλώντας για το θέμα είναι λάθος.

.

Όπως και να έχει, δεν θα λογοκρίνω τη σκέψη μου προς χάριν της όποιας συνέπειας. Πιστεύω εξίσου και σε αυτά που έγραψα στην προηγούμενη ανάρτηση και σε αυτά που γράφω εδώ. Βλέποντας όλους να έχουν τόσες βεβαιότητες και παγιωμένες απόψεις, ίσως να χρειάζεται λίγη αβεβαιότητα και ασυνέπεια. Σίγουρα πάντως δεν θα μπω στα στρατόπεδά σας.

18 σχόλια:

Locus Publicus είπε...

Δεν αντιφάσκεις φίλε Περαστικέ, το κείμενό σου με βρίσκει σύμφωνο. Αν μη τί άλλο, ας προβληματιστούμε. Δυστυχώς καθώς παρακολουθώ την ελληνική ειδησεογραφία, βλέπω μόνον τις ακραίες αριστερές και δεξιές θέσεις να προβάλονται.

Greek Rider είπε...

Η Ελλάδα έχει σίγουρα μετατραπεί σε τερματικό σταθμό αεροδρομίου. Και το χειρότερο από όλα είναι ότι όλοι νίπτουν τας χείρας τους.

Νομίζω ότι υπάρχουν λύσεις.

Jolly Roger είπε...

[...]τα περισσότερα ανθρώπινα πλάσματα νοιώθουν μια υπαρξιακή έλξη στο να προβούν στην αποτρόπαιη πράξη της αναπαραγωγής τους [...]

Εεεεε, οχι και αποτροπαιη ;-) μια χαρα ειναι η πραξη.
Αν ΔΕΝ εχει σαν τελικο αποτελεσμα την αναπαραγωγη, τοτε ακομα καλυτερα. Αλλα ανεξαρτητα απο το αποτελεσμα, η πραξη μονο αποτροπαιη δεν ειναι.

* * * *
Δεν πιστευω σε χωρες και συνορα, ουτε σε εκ γενετης δικαιωμα να μενεις σε μια χωρα.

Ολοι ειμαστε ξενοι - παντου (με εξαιρεση ενα μικρο κομματι γης, στο οποιο ετυχε να γεννηθουμε).

Δεν θα ειχα καμμια απολυτως αντιρρηση να δω την Ελλαδα να κατοικειται απο 10 εκατομμυρια σομαλους και μηδεν ελληνες.
Αν μαλιστα οι σομαλοι (α) βασανιζαν τα ζωα λιγοτερο απο οσο οι σημερινοι ελληνες (β) σεβονταν το περιβαλλον περισσοτερο απο τους σημερινους ελληνες και (γ) ειχαν δημοκρατικες εευθεριες περισσοτερες απο τους σημερινους ελληνες ... τοτε θα μπορουσα να ζησω αναμεσα τους.

Εστω κι αν επρεπε να μαθω σομαλεζικα και να βαψω την μουρη μου μελαψη.

Το προβλημα δεν ειναι οτι οι μεταναστες ειναι μεταναστες, αλλα το οτι ειναι φτωχοι. Αν ειχε ο καθενας τους 5 'μυρια ευρω και εστηνε μια επιχειρηση στην Ελλαδα, το μεταναστευτικο προβλημα θα ηταν ανυπαρκτο.

Ακομα και η σαρία (με τα υπολοιπα μουσουλμανικα εθιμα) ειναι ενα φαινομενο που οφειλεται στην φτωχια. Κανενας πλουσιος αραβας δεν ακολουθει την σαρια.
Αν εξασφαλισεις σε οποιονδηποτε ανθρωπο μια αξιοπρεπεη διαβιωση, το πρωτο που θα κανει θα ειναι να πεταξει ολους αυτους τους ταλιμπαν και τους μουλαδες στα σκουπιδια.

Ακομα και το προβλημα του υπερπληθυσμου λυνεται αυτοματα, μολις ανεβει το βιοτικο επιπεδο (δες τον αριθμο γεννησεων στην ευρωπη).

Συνεπως το προβλημα δεν ειναι οι μεταναστες, αλλα το πως θα εξασφαλισουμε μια αξιοπρεπη διαβιωση σε ολους τους ανθρωπους, σε ολον τον πλανητη.

Πιστευω οτι γινεται, αλλα απαιτειται παγκοσμια συνεργασια του ανθρωπινου ειδους ( = ουτοπια).

Περαστικός είπε...

Locus Publicus, δεν είναι τόσο ακρότητα αυτό που εισπράττω από τις απόψεις που ακούω εδώ, ιδίως από τα ΜΜΕ, όσο ανοησία.

Greek Rider, ελπίζω να υπάρχουν. Το πιο ελπιδοφόρο για εμένα είναι αυτή η συνηδητοποίηση που μοιάζει να αναδύεται στον αραβικό κόσμο, αρχής γενομένης από τη Βόρεια Αφρική. Για να δούμε. Το κείμενό σου "Μετανάστες στην Ελλάδα: της Γης οι Κολασμένοι" απηχεί και δικούς μου προβληματισμούς και ο NP βλέπω πάντα στην πρώτη γραμμή να μας μεταφέρει πώς έχουν τα πράγματα από πρώτο χέρι.

Jolly Roger, και έλεγα θα το σχολιάσει, δεν μπορεί! :D
Εννοώ την τεκνοποιία περισσότερο και όχι το σεξ χαχαχαχα. Αν ήταν έτσι οι μετανάστες, ας μας αντικαθιστούσαν :D Και εγώ έχω τα ίδια οράματα με εσένα, αλλά δυστυχώς, όπως αφήνεις να εννοηθεί και εσύ στο τέλος του σχολίου σου, η πραγματικότητα είναι κάπως αλλιώς, προς το παρόν. Μπορούμε βέβαια να ελπίζουμε σε ένα εξελισσόμενο κόσμο. Σκέφτομαι μερικές φορές ότι αν μερικοί τρελοί στήναμε μια εναλλακτική κοινότητα, ίσως να αναγκαζόμαστε να την προστατέψουμε και εμείς με φράκτες από το είδος των ανθρώπων που, για παράδειγμα, θέλουν σήμερα να ρίξουν στον καιάδα κάποιους άλλους ανθρώπους. Τραγικό ε; Είναι ένα μεγάλο θέμα το πώς εξελίσσονται οι δυναμικές που περιγράφεις, π.χ. θα μπορέσει το βιοτικό επίπεδο διεθνώς να ανέβει για να έχουμε τις θετικές εξελίξεις που περιγράφεις χωρίς πρώτα να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στο περιβάλλον από τη μεγάλη αύξηση των απαιτήσεων σε πόρους που θα είχε αυτό με συνέπεια πείνα και εξαθλίωση που θα μας πισογύριζαν;

Jolly Roger είπε...

Ειναι πολυ ενδιαφερον το ερωτημα που δινεις Περαστικε. Τι θα γινοταν αν καποιοι εχτιζαν μια "ιδανικη" κοινωνια ( = μια κοινωνια οπως την θελουν τα μελη της) ; Πως θα την προστατευαν απο τους τζαμπατζηδες;

Παρομοια πειραματα εχουν γινει - και εχουν αποτυχει. Π.χ. to 1971 στην Κοπεγχαγη ιδρυθηκε η Χριστιανια. Αρχικα σαν χιπικο κοινοβιο, αργοτερα σαν κρατος εν κρατει (αναγνωρισμενο νομικά σαν αυτονομο κρατιδιο μεσα στην Δανια). Με δικους της νομους, δικο τους "νομισμα", με κοινοκτημοσυνη αγαθων κ.α.

Δεν εξεταζω αν οι αρχες λειτουργιας της Χριστιανιας ειναι "σωστες". Μου αρκει που ικανοποιουν οσους κατοικουν εκει. Στην αρχη, οποιος ηθελε, μπορουσε να κατοικησει εκει.
Επειδη ομως ο καθε χαραμοφαης το βρηκε βολικο να τρωει τζαμπα (η Χριστιανια εχει κοινοκτημοσυνη) αναγκαστηκε η κοινοτητα να υψωσει "φραχτες", να θεσπισει διοικητικα μετρα και κανονες.

Σημερα δεν μπορει να κατοικησει στην Χριστιανια οποιος θελει. Και οσοι κατοικουν εκει εχουν συγκεκριμενες υποχρεωσεις. Η κοινοκτημοσυνη αγαθων (για μερικους ισοδυναμο του τζαμπα φαγητου) εχει περιοριστει δραστικα.

Η αποτυχια της Χριστιανιας ειναι οτι περιοριζει ακριβως τις ελευθεριες των ιδιων της των μελών. Εκεινων δλδ. που ηθελαν την απολυτη ελευθερια και κοινοκτημοσυνη.

* * * *
Δευτερο παραδειγμα: η Γερμανια ειχε μεχρι τα τελη των 80s ενα αξιοζηλευτο κοινωνικο κρατος. Η κοινωνια τους ειχε αποκλειστικα γερμανους. Οι μεταναστες που πηγαν το 1955 - 1975 εκει ειχαν αφομοιωθει πληρως στην νοοτροπια αυτης της κοινωνιας.

Το κοινωνικο κρατος εδινε πλουσιες παροχες στα μελη του με μηδενικη γραφειοκρατια. Κανενας δεν εξεταζε αν χρειαζεσαι συνταξη / γιατρο / σχολειο.
Αφου εσυ ελεγες οτι χρειαζεσαι κατι, το κρατος στο εδινε χωρις πολλους ελεγχους.

Απο το 1990 ομως που ανοιξαν τα συνορα και ο καθενας μπορουσε να απολαυσει τα κοινωνικα αγαθα, εγινε το ελα να δεις.
Πρωτοι οι ανατολικογερμανοι αρχισαν τις απατες. Οι μεταναστες το παραξηλωσαν (υπηρξαν μεταναστες που επαιρναν 3 συνταξεις, χωρις να εχουν δουλεψει ποτέ στην χωρα).

Σαν αποτελεσμα, ολα εγιναν ανελευθερα, αυθαιρετα, αντιδημοκρατικα. Σημερα υπαρχουν 500 γραφειοκρατικα εμποδια για να παρεις κατι που δικαιουσαι.
Οι γερμανοι σημερα αγκομαχανε απο την γραφειοκρατια και την αυθαιρεσια του κρατους τους. Που ειναι μεν 20Χ μικροτερες απο τις ελληνικες - αλλα δεν ξερουν, οτι υπαρχουν και χειροτερα ;-)

* * *
Το δικο μου συμπερασμα ειναι, οτι δεν μπορεις να ιδρυσεις ενα "νησι ευημεριας" πουθενα στον κοσμο. Αργα η γρηγορα θα παραβεις τις ιδιες τις αρχες σου, προκειμενου να το προστατεψεις απο τους υπολοιπους.

Μονο η συνολικη (και οπωσδηποτε ταυτοχρονη) ανοδος της ελευθεριας και της ευημεριας μπορει να λειτουργησει.
Αλλα αυτο ειναι ουτοπια.

Υ.Γ. Συγνωμη για το διπλοσεντονο.

Περαστικός είπε...

Jolly Roger, δεν χρειάζεται να ζητάς συγγνώμη. Και τα σεντόνια ευπρόσδεκτα, ιδίως από φίλους :) Ακριβώς αυτό εννοώ, ότι είναι πολύ δύσκολο να γλυτώσεις από τα σύνορα και τους φράκτες, κάποιας μορφής.

Σαββινα είπε...

Περαστικέ,
ομολογώ οτι η ανάρτηση σου με προβλημάτισε.Με προβλημάτισε γιατί
γράφτηκε σ ένα ιστολόγιο γνωστό για την ευαισθησία απέναντι στα ζώα.Και εξηγούμαι:διερωτάσαι,στην πρώτη παράγραφο της ανάρτησης, για τις συνέπειες που ,ενδεχομένως, επιφέρει η παρουσία ανθρώπων με φονταμενταλιστικές,απολυταρχικές
ιδέες στη ήδη βεβαρυμένη ελληνική
κοινωνία.Μα,καλέ μου Περαστικέ,
σύμφωνα με αυτή την άποψη,κάθε άρρωστο ζωάκι θα έπρεπε να το πετάμε στον κάδο των απορριμάτων ή να του κάνουμε ευθανασία,γιατί μπορεί να αποτελεί κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.Ξέρω καλά οτι οι συλλογισμοί με αναλογία είναι επικίνδυνοι γιατί εύκολα οδηγούν
σε λογικά σφάλματα,αλλά δεν έχω άλλο τρόπο να εκφράσω την αμφιβολία μου για τις...αμφιβολίες
ενός συνειδητού φιλόζωου.

Περαστικός είπε...

Σαββίνα, και εγώ τις αμφιβολίες μου εκφράζω και για να καταλάβεις αυτό το κείμενο θα πρέπει να διαβάσεις, αν δεν το έχεις κάνει, και το αμέσως προηγούμενο.
Μπορείς να παρομοιώσεις έναν άνθρωπο που έχει ακραία πιστεύω με ένα άρρωστο ζώο; Κάποιος θα απαντήσει αυτόματα όχι. Εγώ λέω ότι από φιλοσοφική πλευρά ίσως, αν δεχτούμε ότι δεν ασκούμε σε αυτά που πιστεύουμε τον ίδιο έλεγχο με αυτόν που ασκούμε στις ασθένειες που μας πλήττουν. Αυτό όμως δεν μας βοηθάει καθόλου στην πράξη, δεν μας βοηθάει στην πολιτική, είναι μια υπαρξιακού χαρακτήρα διαπίστωση. Σίγουρα όμως ένα άρρωστο ζωάκι δεν θα προβάλει την ασθένειά του ως αρετή, δεν θα ζητήσει να θανατωθεί ένα άλλο ζωάκι που σκιτσάρισε τον προφήτη του ούτε να λιθοβοληθεί ένα θηλυκό του είδους του που φιλήθηκε δημόσια με ένα αρσενικό ούτε θα επιχειρήσει να ελέγξει τον τρόπο με τον οποίο ζουν τα άλλα ζωάκια. Αν έχεις ένα ζωάκι που απαιτεί να είναι όλα τα ζωάκια άρρωστο σαν και αυτό και όσα δεν είναι άρρωστα να τα θανατώσει αυτό; Υπερβάλλω και εγώ; Σίγουρα, αλλά όχι ως προς τη φύση των διλημμάτων, νομίζω ότι καταλαβαίνεις τι θέλω να πω. Δεν έχεις σκεφτεί ποτέ ότι υπάρχουν κάποια όρια στον πληθυσμό που μπορεί να δεχτεί σε μικρό χρονικό διάστημα μια κοινωνία από λιγότερο ανεπτυγμένες κοινωνίες πριν να γίνει κάτι άλλο; Ομολογώ ότι αν οι περισσότεροι νεοεισερχόμενοι ήταν Βουδιστές, ίσως να προβληματιζόμουν λιγότερο ή και καθόλου (θα το θεωρούσα ίσως και βελτίωση). Για δες λίγο και το σχόλιο το Jolly Roger παραπάνω. Δεν νομίζω ότι υπάρχουν απλές απαντήσεις. Εγώ τουλάχιστον προβληματίζομαι και όταν κλίνω στην άλλη πλευρά, σκέφτομαι την άλλη. Σε κάθε περίπτωση, δεν αποπροσωποποιώ κανένα άνθρωπο, όπως κάποιοι κραυγάζοντες συνάνθρωποί μας. Στο κείμενό μου όμως γράφω και άλλα πράγματα. Μήπως μένοντας σε ένα σημείο που σε προκάλεσε έδωσε μικρότερη σημασία στο σύνολο;

Περαστικός είπε...

Και Αλεβίτες! Μακάρι να έρχονταν και Αλεβίτες, αντί για τζαμιά να ανοίγανε τεκέδες. Ο πιο προοδευτικός κλάδος του Ισλάμ, πιο προοδευτικοί και από τους χριστιανούς.

Σαββινα είπε...

Καταλαβαίνω απολύτως οτι το μεταναστευτικό είναι ένα πολύπλοκο θέμα,γι αυτό και κατανοώ τις αμφιβολίες σου.Στο σχόλιο μου ,πολύ συνειδητά,δεν προσέγγισα
το θέμα πολιτικά,γιατί πιστεύω πως σε θεμελιακά για την ανθρώπινη ύπαρξη διλήμματα,πρέπει να επανερχόμαστε στις πρωταρχικές αξίες και να τις ζυγιάζουμε αχρονικά.Μόνο έτσι μπορούμε να κατα
λάβουμε το πολιτικά "δέον"στη συγκεκριμένη συνθήκη.
Και κάτι άλλο.Εχω την εντύπωση οτι
γενικεύεις,όταν διακρίνεις "καλές"
και "κακές" θρησκείες.Ο φανατισμός
και ο μισογυνισμός δεν είναι γνωρίσματα συγκεκριμένων θρησκευτικών ομάδων,απλώς εκδηλώνονται με διαφορετικό τρόπο,
ανάλογα με τα ιδιαίτερα πολιτιστικά γνωρίσματα κάθε λαού,
ομάδας ή ατόμου.Η καθημερινότητα, στον αναπτυγμένο μας κόσμο, αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα!

Περαστικός είπε...

... αλλά δεν είναι το ίδιο να είσαι γυναίκα σε μια δυτική χώρα και στο Αφγανιστάν ή στο Πακιστάν ή ακόμη και σε μια πλούσια μουσουλμανική χώρα, όπως στη Σαουδική Αραβία. Δεν νομίζω ότι γενικεύω, καθώς οι θρησκείες είναι έτσι και αλλιώς γενικά φαινόμενα και έτσι κρίνονται, με βάση το πώς επηρεάζουν τις κοινωνίες. Θα γενίκευα αν έκρινα όλους τους μουσουλμάνους, κάτι που σίγουρα θα ήταν άδικο. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν παραδέχομαι ότι και οι θρησκείες εξελίσσονται και ενδεχομένως χάνουν την ισχύ τους στην κοινωνία, όπως συνέβη στη Δύση με την εκκοσμίκευση των κρατών και των κοινωνιών. Και στην Ελλάδα η θέση της γυναίκας τη δεκαετία του 1950 ήταν διαφορετική από ό,τι είναι σήμερα, αλλά πάντα η πραγματικότητα ζητά αποφάσεις σήμερα, για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε μια άλλη κατάσταση αύριο. Υπήρξαν χώρες με μεγάλα πισογυρίσματα ακριβώς εξαιτίας της επιρροής της θρησκείας, όπως το Ιράν ας πούμε ή ακόμη και το Αφγανιστάν, όπου παρά την αυταρχικότητά τους τα προϋπάρχοντα καθεστώτα ήταν πολύ πιο κοσμικά. Δεν ξέρω αν μπορείς να απαλλαγείς από την πολιτική, αφού αυτή είναι το εργαλείο με το οποίο οι «πρωταρχικές αξίες» μετουσιώνονται σε πράξη μέσα στην κοινωνία, η ατομική στάση είναι κάτι άλλο. Το ιδανικό είναι πάντα να έχεις να προτείνεις ένα εναλλακτικό σχέδιο, μια εναλλακτική αφήγηση.

Σαββίνα είπε...

Περαστικέ,καλησπέρα.
Νομίζω οτι κάνεις ένα μεθοδολογικό σφάλμα,όταν επιχειρείς να συγκρίνεις τη θέση των γυναικών στις χώρες του ισλάμ με τη θέση που έχουν στον λεγόμενο αναπτυγμένο κόσμο.Το σφάλμα σ ένα τέτοιο συλλογισμό είναι οτι επιχειρείται η σύγκριση ανάμεσα σε δυο διαφορετικούς κόσμους,με όλα τα οικονομικά,πολιτιστικά,πολιτικά
συμφραζόμενα αυτής της διαφοράς.Ακόμη κι αν απομονώσουμε τον θρησκευτικό παράγοντα,γρήγορα θα διαπιστώσουμε οτι δεν έχουμε να κάνουμε με ένα ισλάμ ούτε με έναν χριστιανισμό.Η σύγκριση αυτή μού θυμίζει τη σύγκριση που πολλοί επιχειρούν ανάμεσα στον σύγχρονο και τον αρχαίο κόσμο,ανάμεσα στην
προνεωτερικη και μετανεωτερική εποχή,απόπειρα που οδηγεί σε σύγχυση,γιατί δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα.
Το δεύτερο σημείο στο οποίο θα θελα
να σταθώ είναι η διαπίστωση που κάνεις σχετικά με τη βελτιωμένη θέση της γυναίκας στη Δύση σε σχέση με αυτήν που είχε το 1950.Ως
γυναίκα μπορώ να σε διαβεβαιώσω οτι πρόκειται περί μύθου!Εχουν απλώς αλλάξει την τεχνική τους οι ιδεολογικοί μηχανισμοί αναπαραγωγής της ανισότητας.Η χειραφέτηση των γυναικών στη Δύση και ιδιαίτερα στην Ελλάδα έχει ακόμα πολύ και δύσκολο δρόμο.
Τρίτο και τελευταίο σημείο:δεν απορρίπτω την πολιτική προσέγγιση του μεταναστευτικού ζητήματος,απλως υποστηρίζω οτι,οταν βρίσκεσαι μπροστά σε γεγονότα τύπου Νομικής ,πρέπει ν ανατρέξεις στις πρωταρχικές αξίες,ώστε η πολιτική πράξη να καθρεφτίζει τις αξίες του πολιτισμού,που υποτίθεται ,υπερασπιζόμαστε.
Ελπίζω οτι δεν σε κόυρασα.

Περαστικός είπε...

Όχι, Σαββίνα, δεν με κούρασες, να είσαι καλά :)

Ανώνυμος είπε...

Ένα πρόβλημα με την εφαρμογή ποιοτικών κριτηρίων (πιο καλοδεχούμενες κάποιες "καλές" κατηγορίες μεταναστών από κάποιες άλλες) είναι ότι ίσως ανέκυπτε ζήτημα απέλασης από την Ελλάδα και σημαντικού τμήματος του *γηγενούς* πληθυσμού.

sousou είπε...

συμμερίζομαι τις σκέψεις σου εκτός από τα περί αποτρόπαιης πράξης αναπαραγωγής, για εγωιστικούς λόγους έχω βρει κάποια επιχειρήματα υπέρ της...

στο παρακάτω βίντεο αναλύεται ξεκάθαρα αυτό που γίνεται στην Ελλάδα με τους πρόσφυγες και η υποκριτική στάση της ΕΕ απέναντι στη θέμα:

http://www.youtube.com/watch?v=lfsKfK4jHEs&feature=player_embedded

Περαστικός είπε...

Ανώνυμε, σωστά.

Γεια σου, sousou, πολύ ενδιαφέρον το βίντεο και βάζει κάποια πράγματα σε τάξη, ξεσκεπάζοντας την υποκρισία των άλλων ευρωπαίων.

Επίσης, λίγο άσχετο, λίγο σχετικό, φίλη μου έστειλε αυτό το λινκ για ένα βιντεάκι που ανάγκασε τον καλλιτέχνη που το δημιούργησε να εξαφανιστεί, καθώς απειλήθηκε η ζωή του. Είναι πολύ αστείο: http://www.wat.tv/video/burka-woman-saad-haroon-39s8x_2ey61_.html

Ανώνυμος είπε...

Φιλε μου δεν εχω ξαναδιαβασει τοσο εμπερειστατομένο και βαθιά ανθρωπιστικό άρθρο. Να εισαι παντα καλα

Θοδωρης

Περαστικός είπε...

Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, Θοδωρή.