Πήγα εχθές στο μπαζάρ του Stray.gr, την αφίσα του οποίου θα είχατε δει στις προηγούμενες αναρτήσεις μου, και πέρασα καλά, πήρα και κάτι ωραιότατα κουλουράκια για εμένα και παιχνιδάκια για τον Λάρι. Με αυτή την αφορμή και μετά από τις παραινέσεις της yotas στα σχόλια της προ-προηγούμενης ανάρτησης, σχετικά με την αγάπη των Τούρκων για τις γάτες, θα αναφέρω μια ωραία ιστοριούλα, την οποία εγώ έμαθα από τη Wikipedia πριν από καιρό που έψαχνα κάποιες πληροφορίες για τις γάτες.
.
Ο Μωάμεθ, λοιπόν, σύμφωνα με το θρύλο, είχε μια γάτα που αγαπούσε, τη Μουέζα. Μια μέρα, καθώς ντυνόταν για να πάει για προσευχή, διαπίστωσε ότι η Μουέζα κοιμόταν πάνω στο μανίκι του ρούχου του. Για να μην διακόψει τον ύπνο της, πήρε ένα ψαλίδι και έκοψε το μανίκι του. Όταν γύρισε από την προσευχή, η Μουέζα, για να τον ευχαριστήσει, υποκλίθηκε και εκείνος τη χάιδεψε τρεις φορές. Λέγεται ακόμη ότι ο Μωάμεθ κήρυττε με τη Μουέζα στην αγκαλιά του και ότι δεν τον πείραζε να πλυθεί πριν από την προσευχή με νερό από το οποίο είχε πιει η Μουέζα. Λόγω του σεβασμού του Μωάμεθ προς τη Μουέζα, οι μουσουλμάνοι έχουν ιδιαίτερη αγάπη για τις γάτες. Θυμήθηκα τη γιαγιά μου, κρητικιά, που λέει ότι όποιος σκοτώσει γάτα είναι καταραμένος και ότι το στόμα του γάτου είναι «γανωμένο», πάντα καθαρό. Αναρωτιέμαι αν αυτό είναι μουσουλμανική επιρροή.
.
Όσο για τη γενικότερη στάση του ισλάμ απέναντι στα ζώα, όσοι γνωρίζουν Αγγλικά μπορούν να ρίξουν μια ματιά εδώ.
.
Συμπτωματικά, πρόσφατα διάβασα το Νούμερο 31328 του Βενέζη, το οποίο αναφέρεται στην περίοδο της αιχμαλωσίας του από τους Τούρκους μετά τη μικρασιατική καταστροφή. Είναι ένα σκληρό βιβλίο που κινεί έντονα συναισθήματα, δεν χαρίζεται σε κανέναν, ενώ αναδεικνύει και τις στιγμές ανθρωπιάς και από τις δυο πλευρές. Εντύπωση μου έκαναν πάντως παράλληλα κάποιες αναφορές για τη στάση των φρουρών και των αιχμαλώτων απέναντι στα ζώα. Σε ένα σημείο αναφέρεται ότι οι Έλληνες έβγαζαν τις ψείρες πάνω από τη φωτιά και τις πετούσαν σε αυτήν. Οι φρουροί τους, παρατηρώντας τους, πήγαν και αυτοί κοντά και έκαναν το ίδιο, με μια διαφορά, αντί να πετούν τα έντομα στη φωτιά, τα πετούσαν με προσοχή στο χώμα. Όταν οι Έλληνες τους ρώτησαν απορημένοι για ποιο λόγο το κάνουν αυτό, αυτοί απάντησαν, αφήνοντας τους έκπληκτους, ότι είναι κρίμα και ότι το κάνουν από οίκτο για τα έντομα. Ο συγγραφέας, μάλιστα, μέσα στην κόλαση που ζούσε, σκέφτηκε ότι ίσως να ήταν καλύτερα να ήταν ψείρα στην Ανατολία παρά αιχμάλωτος στα τάγματα εργασίας.
.
Αργότερα, προς το τέλος της αιχμαλωσίας και όταν τα πράγματα κάπως είχαν εξομαλυνθεί, οι αιχμάλωτοι Έλληνες είχαν σκυλιά στο στρατόπεδο τα οποία περιέθαλπαν με στοργή και τάιζαν από τα ελάχιστα τρόφιμα που τους έδιναν. Ήταν για εκείνους αυτά τα σκυλιά ένα στήριγμα. Ο συγγραφέας, μάλιστα, όταν άκουσε ότι απαγορευόταν να πάρουν μαζί τους αυτά τα ζώα κατά την επιστροφή στην Ελλάδα, έκρυψε το σκυλί που είχε (Ναβουχοδονόσωρ ή Αγία Ζώνη; Δείτε εδώ τι γράφει ο καλός Doctor) σε ένα σάκο και το πήρε μαζί του. Αυτό ελπίζω να κάνει κάποιους που ακόμη θεωρούν ότι η φιλοζωία είναι μια πολυτέλεια για αργόσχολες κυρίες να αντιληφθούν ότι τα πράγματα είναι κάπως αλλιώς.
.
Βέβαια, η αντιπάθειά μου και για τις τρεις μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες είναι δεδομένη και δεν είναι στις προθέσεις μου να εξιδανικεύσω κάτι. Πάντως, ειδικά στο θέμα των ζώων, το Ισλάμ φαίνεται να είναι αρκετά ευαισθητοποιημένο, τουλάχιστον στη θεωρία, και από ό,τι είδα ο διαχωρισμός των ζώων σε «καθαρά» και «ακάθαρτα» δεν σημαίνει άδεια για σκληρότητα απέναντι στα δεύτερα, αλλά έχει χαρακτήρα μάλλον τελετουργικό. Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι αν και ο Μωάμεθ θεωρούσε τα σκυλιά ακάθαρτα (φονταμενταλιστικά γατόφιλος), στη διάρκεια μιας εκστρατείας έβαλε σκοπούς να φρουρούν μια σκύλα ώστε αυτή να γεννήσει ανενόχλητη. Επίσης, κάποιοι Σούφι είχαν υιοθετήσει τη χορτοφαγία και έλεγαν ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ της σάρκας του ζώου και του ανθρώπου.
.
Κλείνω όμως με αυτό που είπε ο Μωάμεθ για το κυνήγι για λόγους αναψυχής και που θα ευχόμουν να το ασπαστούν πολλοί χριστιανοί:
.
«Όποιος βάλλει εναντίον ζωντανού πλάσματος για διασκέδαση είναι καταραμένος.»
7 σχόλια:
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, δεν είχα ιδέα... Μας έχουν ποτίσει με τόσο δηλητήριο εθνικιστικό που χαίρομαι όποτε ανακαλύπτω τέτοια κείμενα...
Τυχαίνει και εγώ επίσης να μην έχω και τόσο καλή άποψη για τις τρεις θρησκείες που ξεπήδησαν από την Ιερουσαλήμ..
Ο μωαμεθανισμος εχει κι αλλα αξιολογα και καλα στοιχεια. Π.χ. επιβαλλουν ( ! ) στον πιστο να κανει αγαθοεργιες, απαγορευουν να παιρνει κανεις τοκους οταν δανειζει, απαγορευουν το αλκοολ κ.α.
Το προβλημα ειναι οτι ο Μωαμεθ δεν αφησε μονο μια "γενικη κατευθυνση πιστης" (οπως ο Χριστος) αλλα συγκεκριμενες οδηγιες για την καθημερινη ζωη. Π.χ. το αν θα ξυριζεσαι, το οτι μπορεις να δερνεις την γυναικα σου, αλλα οχι πανω απο 3Χ την βδομαδα κ.α.
Στον χριστιανισμο εχουμε τους "αντιπροσωπους" του θεου, που ερμηνευουν την γενικη γραμμη. Αυτο εχει μειονεκτηματα (εισαι εξαρτημενος απο την ερμηνεια που θα δωσει ενας απλος ανθρωπος). Αλλα εχει και πλεονεκτηματα. Ειναι π.χ πιο ευκολο να αμφισβητησεις το ιερατειο. Το ιδιο το ιερατειο μπορει να αναθεωρησει τις ερμηνειες του - κατι που εχει γινει συχνα.
Αντιθετα στον μωαμεθανισμο, το ιερατειο δεν ειναι "αντιπροσωποι - ερμηνευτες" αλλα κυριως αστυφυλακες. Ο λογος του Προφητη δεν επιδεχεται ερμηνειας. Οι μουλαδες ελεγχουν μονο, αν οι πιστοι εφαρμοζουν κατα γραμμα το Κορανι. Το να αμφισβητησεις το ιερατειο ισοδυναμει με το να απαρνηθεις τον λογο του Προφητη (στον χριστιανισμο, μπορεις να αμφισβητησεις το ιερατειο και να παραμεινεις χριστιανος).
Αυτο το γεγονος εχει καθηλωσει τον μωαμεθανισμο σε πρακτικες που ισως ηταν λογικες για εναν λαο νομαδων καμηλοβοσκων τον 6ο αιωνα, αλλα δεν εχουν θεση σε μια βιομηχανοποιημενη κοινωνια του 21ου.
* * *
Σε οτι αφορα την ζωοφιλια (και την ανθρωποφιλια), το ιδανικο θα ηταν να ειμαστε καλοι απο εσωτερικη αναγκη. Χωρις να μας το επιβαλλει οποιαδηποτε θρησκεια.
Καλωσόρισες, Robopsychologist.
Jolly Roger, συμφωνούμε σε όλα εκτός από ένα: Γιατί είναι καλό μωρέ που απαγορεύουν το αλκοόλ; Κακό είναι λίγο κρασάκι, μια μπυρίτσα, ένα ουισκάκι; :P
Θα μπορουσα να "αμαρτησω" μονο αν το κρασακι προερχεται απο τον Μελανα Δρυμο, η μπυριτσα απο την Ρηνανια-Βεστφαλια και το ουισκακι απο το Εδιμβουργο ;-)
Σε οτιδηποτε αλλο, μπορω καλλιστα να ειμαι μωαμεθανος ;-)
* * *
Κατι για τον Βενεζη. Οπως ξερεις, τον θαυμαζω και μου αρεσει πολυ. Προσφατα ομως διαβασα οτι παραποιησε ο ιδιος τα διηγηματα του, κανοντας τα χατηρια του θρησκευτικου / εθνικιστικου ελληνικου κατεστημενου, με ανταλλαγμα την θεση του στην ακαδημια.
Ελπιζω να μην αληθευει, αλλα δεν μπορω να το ελεγξω.
Jolly Roger, δες το link που έχω μέσα στο κείμενο για τον Doctor ή στο http://dimitrisdoctor2.blogspot.com/2008/06/h_11.html
όπου αναλύονται οι αλλαγές που έχει κάνει από έκδοση σε έκδοση προκειμένου να γίνει κάπως πιο «ήπιος» με τη θρησκεία και τους κληρικούς (χωρίς να εξαφανίζει τα καρφιά εναντίον τους) και με κάποιες «πράξεις» από ελληνικής πλευράς εναντίον του τουρκικού πληθυσμού. Για αυτό και το σκυλάκι που αρχικά ονομαζόταν Αγία Ζώνη έγινε Ναβουχοδονόσωρ, για να μη θιγούν θρησκευτικές ευαισθησίες.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, παραμένει ένα βιβλίο που δεν διαχωρίζει πλευρές σε αγγέλους και διαβόλους, αλλά δείχνει ότι άγγελοι και διάβολοι υπάρχουν παντού και αναδεικνύει τα δεινά του πολέμου και όσους καταφέρνουν να μην χάνουν την ανθρωπιά τους.
Ο διαχωρισμός καθαρών και ακάθαρτων ζώων δεν έχει απλά τελετουργικό χαρακτήρα, ισχυρίζονται κάποιοι, αλλά εξυπηρετεί κάποιους πρακτικούς σκοπούς. Το κρέας του γουρουνιού για παράδειγμα είναι γνωστό ότι συχνά φέρει επικίνδυνα παράσιτα (πχ
ταινίες) τα οποία μπορούν να προσβάλουν τον άνθρωπο, ειδικά όταν το κρέας δεν είναι καλά ψημένο.
Η απαγόρευση λοιπόν κατανάλωσης χοιρινού από διάφορες θρησκείες ενδεχομένως να εξυπηρετούσε στην προστασία των πιστών από ασθένειες σχετιζόμενες με τα ζώα.
Αυτό είναι σωστό και ισχύει και για πολλούς κανόνες και σε άλλες θρησκείες. Για παράδειγμα, η απαγόρευση να σφάζονται αγελάδες στην Ινδία και να καταναλώνεται το κρέας τους σώζει όλη την οικονομία της Ινδίας, καθώς η κοπριά της αγελάδας είναι η κύρια πηγή καύσιμης ύλης, αλλά και για άλλες αιτίες - είχα διαβάσει κάποτε μια σχετική ανάλυση. Οι θρησκείες εξυπηρετούσαν κάποτε, πριν από την έλευση της επιστήμης και του ορθολογισμού, κάποιους πολύ πρακτικούς σκοπούς, περνώντας στις μάζες μηνύματα και συμπεριφορές που δεν θα μπορούσαν να γίνουν αλλιώς κατανοητά ή σεβαστά με μεταφυσικό/θρησκευτικό μανδύα. Αντί να σου λένε μην τρως χοιρινό γιατί θα αρρωστήσεις, σου λένε μην τρως χοιρινό γιατί το είπε ο προφήτης και το ζώο είναι ακάθαρτο.
Δημοσίευση σχολίου