Παρασκευή, Φεβρουαρίου 09, 2007

Αυτό το κράτος με εξαγριώνει



Τα τελευταία χρόνια, υποβάλλω τη φορολογική μου δήλωση ηλεκτρονικά. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση, επιτέλους κάτι αλλάζει προς το καλύτερο, σκέφτηκα αρχικά. Οι ελπίδες μου, ως συνήθως σε αυτήν τη χώρα, δεν άργησαν να διαψευστούν. Όλα τα χρόνια που υποβάλλω ηλεκτρονικά τη δήλωσή μου, με εξαίρεση τη δήλωση του 2004, πάντοτε με καλούν λίγο αργότερα να επαναλάβω την υποβολή χειρόγραφα, για λόγους ελέγχου των δικαιολογητικών. Είπα με εξαίρεση τη δήλωση του 2004; Λάθος, σήμερα έλαβα μια ειδοποίηση ότι πρέπει να γίνει έλεγχος και σε αυτή τη δήλωση, θα πρέπει λοιπόν να τρέχω στην εφορία για να υποβάλω και αυτή τη δήλωση με τη συνοδευτική χαρτούρα. Με άλλα λόγια, από εκεί που παλιά υπέβαλα τη δήλωση μία φορά, χειρόγραφα, τώρα, με την περίφημη ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την υποβάλλω δύο (2) φορές, μια φορά την πληκτρολογώ και μία φορά την υποβάλλω χειρόγραφα όπως και πριν. Αυτό είναι ηλεκτρονική διακυβέρνηση ελληνικής κατασκευής.

Από ότι καταλαβαίνω, τελικά, αν είσαι ελεύθερος επαγγελματίας, εξορισμού ύποπτος φοροδιαφυγής, δεν γλιτώνεις το τρέξιμο στην εφορία. Το μόνο όφελος που μένει είναι η μικρή έκπτωση από την ηλεκτρονική υποβολή, αλλά εκπληρώνεται με αυτό τον τρόπο ο σκοπός αυτής της νέας δυνατότητας; Προβληματίζομαι εάν φέτος θα υποβάλω ηλεκτρονικά τη δήλωση ή θα επιστρέψω στο να την υποβάλλω χειρόγραφα, για να γλιτώσω τουλάχιστον την πληκτρολόγηση, αφού έτσι και αλλιώς θα τρέχω ξανά στην εφορία.

Δυστυχώς, έκαναν και το e-government σαν τα μούτρα τους. Υπόσχονται περιορισμό της γραφειοκρατίας και την αυξάνουν κάθε χρόνο.

Άκουσα πρόσφατα τον υπουργό οικονομίας, κο Αλογοσκούφη, να μας προτρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία και να γίνουμε περισσότερο ευσυνείδητοι φορολογούμενοι. Κύριε κράτος, κυρία κυβέρνηση, εσείς πρέπει να αλλάξετε νοοτροπία, εσείς πρέπει να μάθετε να είστε πελατοκεντρικοί-πολιτοκεντρικοί, δηλαδή, να δομήσετε τις υπηρεσίες σας με άξονα την εξυπηρέτηση του πολίτη, όπως μια επιχείρηση λιανικής πώλησης οργανώνεται με βάση τις ανάγκες των πελατών της. Εσείς πρέπει να μάθετε να σέβεστε περισσότερο τον κόπο και την αξιοπρέπεια των πολιτών αυτής της χώρας. Εσείς πρέπει να πάψετε να λειτουργείτε ως αναδιανεμητικός μηχανισμός που αφαιρεί πλούτο από τους πολλούς για να τον αναδιανείμει σε ημέτερους επιχειρηματίες της κακιάς ώρας και σε παράσιτα, ενώ τον ελεύθερο επαγγελματία, που δεν έχει κανένα διακόπτη να κατεβάσει εκβιάζοντας, δεν ανήκει σε κάποια ενιαία ομάδα άσκησης πίεσης και δεν έχει προσωπικό για να κλείσει δρόμους, τον έχετε γραμμένο στα παλαιότερα των υποδημάτων σας.

Ακούσαμε και τα περί μειώσεως των συντάξεων πρόσφατα λόγω της ενοποίησης των ταμείων των επαγγελματιών, φαντάζεστε να ακουγόταν κάτι τέτοιο π.χ. για τους δημόσιους υπαλλήλους ή τους υπαλλήλους της ΔΕΗ; Πόσο θα άντεχε η κυβέρνηση; Κτυπούν πάλι εκεί που το πολιτικό κόστος είναι μικρότερο και εκεί που τους παίρνει ή νομίζουν ότι τους παίρνει.

Κράτος αδίκου, είσαι ο εχθρός μου, με πλήττεις και βάλλεις εναντίον μου σε άπειρες περιπτώσεις, με πλήττεις και βάλλεις εναντίον μου όταν δεν εφαρμόζεις τους νόμους, όταν δείχνεις ανοχή στους ισχυρούς, σε όσους ασυδοτούν και παρανομούν, όταν εισπράττεις πολλά και δίνεις λίγα, για να κατασπαταλάς και να διαπλέκεσαι με λίγους. Είσαι διεφθαρμένο, και διαβρωμένο. Θέλω να έχω τη μικρότερη δυνατή σχέση και συναλλαγή μαζί σου. Δεν θέλω τις παροχές σου, θέλω να μου επιστρέψεις αυτά που σου δίνω για να τα διαθέσω όπως νομίζω εγώ. Καταπατάς κάθε σιωπηρό και ρητό συμβόλαιο που έχεις με τους πολίτες σου.

Μια φαντασίωσή μου είναι να αρνηθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες να καταβάλουν φόρους για ένα τρίμηνο ή δύο τρίμηνα, να δούμε πόσο θα αντέξει το άθλιο ντοβλέτι. Είμαι άνθρωπος της τάξης και είμαι εναντίον της φοροδιαφυγής, δεδομένης όμως της τρέχουσας κατάστασης, είμαι υπέρ της ανοικτής σύγκρουσης. Άρνηση καταβολής φόρων και εισφορών τώρα! Κράτος Λεβιάθαν, εσύ και οι ορδές των υπαλλήλων* σου είστε στρατός κατοχής και καρκίνωμα. Κράτος Λεβιάθαν, μερικές φορές νομίζω ότι θα με προτιμούσες άνεργο αντί ελεύθερο επαγγελματία.

Κράτος Λεβιάθαν, είσαι ο εχθρός μου!

* Μη μου προκύψει τώρα κανένας ευαίσθητος και εύθικτος δημόσιος υπάλληλος, αναφέρομαι στο συνολικό αποτέλεσμα που εισπράττω, εξάλλου τις πιο απίστευτες ιστορίες για το Δημόσιο μου τις μεταφέρουν δημόσιοι υπάλληλοι του περιβάλλοντός μου.

5 σχόλια:

ΓΑΪΔΑΡΑ είπε...

Υπάρχει συνειδητοποιημένος πολίτης που θα διαφωνούσε μαζί σου?... γιατί πρέπει να σκεφτόμαστε συνολικά... αν εγώ είμαι δημόσιος υπάλληλος αυτό δεν πρέπει να με εμποδίζει απ'το να στέκομαι με αντικειμενικότητα απέναντι στα γεγονότα... γιατί αν το κάνω θα είμαι απλά ένα καρκινικό κύτταρο ακόμα στον άρρωστο αυτό οργανισμό... το κλειδί είναι αυτό που είπες... εκτός της απαξίωσης της πολιτικής όπως διαφαίνεται πως υπάρχει στο σύνολο του λαού... υπάρχει αντίστοιχα και απαξίωση της θέσης-υπόστασης του πολίτη απ'την πολιτεία... είναι αμφίδρομη αντίδραση... δεν τους πιστεύουμε δεν μας σέβονται... δεν τους τιμωρούμε μας γράφουνε... δεν τους κρίνουμε μας εκμεταλλεύονται... τους ψηφίζουμε καλά μας κάνουνε...

cyrus είπε...

Άλλη μια χρησιμότητα των μπλογκ: Πριν λίγο άκουσα στο ραδιόφωνο κάποιον να λέει ότι έχουμε ακόμη πολύ δρόμο στον εκσυγχρονισμό των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά έχουν γίνει σημαντικά βήματα -- και ανέφερε ως παράδειγμα το ότι μπορείς πλέον να υποβάλλεις μέσω ίντερνετ τη δήλωσή σου...

Αν σε είχε διαβάσει, δεν θα το έλεγε...

Περαστικός είπε...

Καλημέρα Γαϊδάρα, παλιοκατάσταση...

Καλημέρα Cyrusgeo, ίσως οι μισθωτοί να μην έχουν αυτό το πρόβλημα. Για να μη μένω μόνο στα αρνητικά, αυτό που εξυπηρετεί τον ελεύθερο επαγγελματία είναι η ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης ΦΠΑ κάθε τρίμηνο, αλλά και πάλι είμαστε πίσω, γιατί να μην υποβάλλεται ηλεκτρονικά και το έντυπο για την παρακράτηση φόρου κάθε δίμηνο (ευτυχώς από αυτή σπάνια έχω); Γιατί όχι η εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ; Γιατί όχι πληρωμή μέσω Διαδικτύου με πιστωτική κάρτα; Πότε θα εφαρμοστεί στο δημόσιο το ένα σημείο εξυπηρέτησης (όπου για κάθε εργασία θα απευθύνεσαι σε ένα γραφείο και όλα τα δικαιολογητικά θα συγκεντρώνονται από την υπηρεσία); Πότε θα γίνουν "πολυκαταστήματα υπηρεσιών" όπου γραφεία της εφορίας, των ασφαλιστικών και των επαγγελματικών φορέων θα συστεγάζονται σε ένα κτίριο για να μη πηγαινοέρχεται κάποιος ο οποίος θέλει να κάνει μια έναρξη ή μεταβολή εργασιών σε όλη την Αθήνα; Στην εποχή της πληροφορικής ζούμε, ας απολαύσουμε κάποτε τα οφέλη της. Αλλά τι λέω, δες τι τραβάει όποιος θέλει να εκδώσει διαβατήριο, διαδικασία την οποία είμαι αποφασισμένος να αναβάλω μέχρι τη στιγμή που θα πρέπει να ταξιδέψω. Κάποτε ήταν μια απλή διαδικασία. Πρόκειται για χαρακτηριστικό παράδειγμα επιδείνωσης της κατάστασης για τον πολίτη. Απουσία προγραμματισμού για τους αναγκαίους πόρους, απουσία ανάλυσης για το τι συνεπάγεται η αλλαγή για τον πολίτη. Αναρωτιέμαι σε πόσες χώρες τα αστυνομικά τμήματα είναι κέντρα για τη διεκπεραίωση καθημερινών συναλλαγών των πολιτών. Είναι αυτός ο προορισμός τους; Είναι τα ΑΤ στη χώρα μας σχεδιασμένα ως χώροι εξυπηρέτησης πολιτών; Ε ρε φάπα και κλωτσιά που πρέπει να πέσει.

ou ming είπε...

Έχεις τρομερά απόλυτο δίκιο.

Σοφία είπε...

Έχεις δίκιο, αλλά δεν ξέρω αν σε ακούν αυτοί που πρέπει...
Κι αν σε άκουγαν, δεν ξέρω αν θα άλλαζε τίποτα, αλλά τουλάχιστον να σε άκουγαν βρε παιδί μου!